Odpowiedź na to pytanie wbrew pozorom nie jest oczywista. Jeśli źle ustawimy miejsce docelowe, to odbije się negatywnie na współczynniku odrzuceń. Mówiąc wprost, jeśli odbiorca trafi do miejsca, które mu nie pasuje wedle tego, w jaką reklamę kliknął, po prostu wyjdzie ze strony i nie dokończy żadnej akcji.

Ponadto źle dobrana strona docelowa będzie też problematyczna pod kątem pozycjonowania. Mimo wygenerowania dużego ruchu nie przełoży się to na zysk. A przecież kampanie Google Adwords nie są tanie. Trzeba więc tak wybrać stronę docelową, aby pozyskać jak najwięcej konwersji.

 

Cel kampanii Google Adwords

Tak naprawdę to cel wyznacza, jaka strona docelowa będzie najlepsza, aby kampania Google Adwords przyniosła korzyści. Celem może być promocja produktów, usług, całego sklepu internetowego, marki, projektu czy generowanie leadów sprzedażowych albo nawet zbieranie danych kontaktowych, w tym zapisów do newslettera.

Nie zawsze więc stworzenie landing page jest konieczne, ale jeśli się wahamy, czy powinniśmy taką utworzyć na potrzeby kampanii reklamowej, to lepiej faktycznie mieć taką dedykowaną podstronę niż kierować ruch ogólnie.

 

Zalety landing page

Taka podstrona musi być ściśle powiązana z tym, co widzą potencjalni klienci w reklamie. A jednocześnie powinna zwierać elementy CTA (call to action), które ułatwią odwiedzającym podjęcie decyzji o dokonaniu konkretnego działania.

Przykładowo: jeśli w ramach kampanii Google Adwords promowany jest produkt ze sklepu internetowego, to link kryjący się w reklamie musi prowadzić do strony produktowej, aby odwiedzający od razu mógł go kupić. W ten sposób skróci się jego drogę zakupową do minimum. Od razu po kliknięciu może dokonać zakupu.

Jeżeli taki link kierowałby do głównej strony sklepu albo do ogólnej kategorii, a potencjalny klient musiałby sam znaleźć produkt, który zobaczył w reklamie i jest zainteresowany jego zakupem, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że od razu stronę by opuścił.

Dlaczego? Badania marketingowe dowodzą, że jeśli strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy, internauci wychodzą z witryny. Dlaczego nie mieliby jej opuszczać, gdy kampania Google Adwords kieruje ich w mało konkretne miejsce? Oczywiście są też osoby zdeterminowane, aby mimo to dokonać zakupu.

Aczkolwiek jeśli odbiorca od razu trafi na landing page, czyli stronę specjalnie przygotowaną pod kampanię, i już na niej może zakończyć zakup, zrobi to o wiele częściej.

Nie tylko sklepy internetowe mogą korzystać z landing page. Także firmy, które prowadzą kampanię pod sprzedaż konkretnej usługi, powinny mieć dedykowaną podstronę. Wiele firm sprzedających nieruchomości również tworzy takie podstrony, gdzie można zostawić dane do kontaktu. Jak widać, nie trzeba od razu przygotowywać landing page pod sprzedaż, można ją utworzyć pod zebranie danych kontaktowych.

Kiedy kierować ruch na stronę główną?

Nie zawsze potrzebna jest landing page. Jeśli zależy nam na promocji marki ogólnie, o wiele korzystniej będzie kierować ruch z kampanii na główną stronę firmy. Dzięki temu odbiorca trafia na witrynę i sam zdecyduje, o czym chce się dowiedzieć. Gdy zainteresowała go marka, można też skierować go do zakładki „O firmie”.

Jednak wiele osób szybko przejrzy stronę i przejdzie do zakładki, która go najbardziej interesuje. Wcale nie musi to być historia firmy, może to być jej oferta. Tutaj warto pozostawić przekierowanie ruchu na stronę główną i dać swobodę odbiorcom.

Co jeszcze warto wziąć pod uwagę? Konkurencję. Marketing internetowy to też analiza konkurencji. Zwłaszcza prowadzona przez inne firmy kampania Adwords jest warta uwagi. Między innymi trzeba sprawdzić, do jakiego miejsca prowadzą ich reklamy. Może to być dobrym wyznacznikiem dla nas. Gdy inne firmy o podobnym profilu działalności kierują ruch na stronę główną, być może i u nas się ten zabieg sprawdzi.

 

Co wybrać?

Przede wszystkim trzeba wybrać konkretny cel prowadzenia kampanii i według niego prowadzić kolejne działania. Można jednak powiedzieć, że kampania reklamowa skupiająca się na szczegółach np. sprzedaż produktu musi mieć dedykowaną landing page. Gdy zaś chcemy prowadzić bardziej ogólną kampanię, ruch wystarczy pokierować na stronę główną.