Skip to main content

Odpowiedź na to pytanie wbrew pozorom nie jest oczywista. Zwłaszcza że samo Google może zmienić swoje stanowisko w tej sprawie. Najlepiej jednak będzie rozpatrzyć tę kwestię przez cel Twojej reklamy. A także to, czego klienci chcą. W końcu korzystając z Google Ads, chcesz zaoferować swoje produktu lub usługi, a może podnieść wiarygodność strony firmowej? Cel, jaki to, co chcesz osiągnąć musi być kompatybilne z tym, czego oczekuje odbiorca po kliknięciu w reklamę. Mówiąc wprost, jeśli odbiorca trafi do miejsca, które mu nie pasuje wedle tego, w jaką reklamę kliknął, po prostu wyjdzie ze strony i nie dokończy żadnej akcji.

Ponadto źle dobrana strona docelowa będzie też problematyczna pod kątem pozycjonowania. Mimo wygenerowania dużego ruchu nie przełoży się to na zysk. A przecież chcesz, aby reklama generowała wezwanie do działania i co za tym idzie zwiększyła zyski Twojej firmy. Co zatem wybrać? 

Google Ads – jaki masz cel marketingowy? 

Tak naprawdę to cel wyznacza, jaka strona docelowa będzie najlepsza, aby kampania Google Adwords przyniosła korzyści. Każdy użytkownik, wykorzystując to narzędzie ma inne cele. Dla jednych kampania Google Ads ma współpracować z SEO i szeroko zakrojonymi pracami nad pozycjonowaniem strony. Dla innych celem może być promocja produktów, usług, całego sklepu internetowego, marki, projektu czy generowanie leadów sprzedażowych albo nawet zbieranie danych kontaktowych, w tym zapisów do newslettera.

Nie zawsze więc stworzenie landing page jest konieczne. Możesz kierować ruch do Twojej strony docelowej, która jednocześnie jest stroną danego produktu, który użytkownik widzi w reklamie. A nawet może to być strona główna Twojej firmy, jeśli reklama prezentuje Twoją wizytówkę. Jeśli się wahasz czy tworząc kampanię powinieneś również stworzyć przed rozpoczęciem działań osobne landing pages, wybierz zrobienie nowej strony docelowej. Dlaczego? 

Skuteczny landing page zmniejsza ilość odrzuceń

Konwersja to efekt tego, czy udało Ci się przekonać potencjalnego klienta do przejścia z reklamy na stronę. Im większa trafność reklamy, kierowana do konkretnej grupy docelowej, tym wyższy współczynnik skuteczności.

Taka podstrona musi być ściśle powiązana z tym, co widzą potencjalni klienci w reklamie. A jednocześnie powinna zwierać elementy CTA (call to action), które ułatwią odwiedzającym podjęcie decyzji o dokonaniu konkretnego działania. Na podstawie danych z Google Analytics możesz zobaczyć, jakie frazy są najbardziej popularne w kontekście pojawiania się Twojej strony w wynikach wyszukiwania. I co ważniejsze może też podpowiedzieć, na jakie podstrony najczęściej przechodzą. A to umożliwi Ci tworzenie idealnej landing page dla swoich kampanii, skoro już wiesz czego u Ciebie najczęściej szukają potencjalni klienci i jaka strona jest najbardziej skuteczna. 

Przykładowo: jeśli w ramach kampanii Google Adwords promowany jest produkt ze sklepu internetowego, to link kryjący się w reklamie musi prowadzić do strony produktowej, aby odwiedzający od razu mógł go kupić. W ten sposób skróci się jego drogę zakupową do minimum. Od razu po kliknięciu może dokonać zakupu. I sprawdzi się to doskonale w pierwszej kampanii. Finalizacja zakupu świadczy o skuteczności kampanii, a więc nie utrudniaj odbiorcy podjęcia decyzji, a wręcz przeciwnie. Skracając ją o kolejne kroki, możesz zyskać więcej.

Jeżeli taki link kierowałby do głównej strony sklepu albo do ogólnej kategorii, a potencjalny klient musiałby sam znaleźć produkt, który zobaczył w reklamie i jest zainteresowany jego zakupem, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że od razu stronę by opuścił. Dlatego musisz stworzyć kampanię, która wyeksponuje produkt lub usługę, którą chcesz sprzedać.  

Optymalizacja strony docelowej – nie zawsze musisz mieć landing page

Nie zawsze potrzebna jest specjalnie stworzona do linków sponsorowanych landing page. Jeśli zależy nam na promocji marki ogólnie, o wiele korzystniej będzie kierować ruch z kampanii na główną stronę firmy. Dzięki temu odbiorca trafia na witrynę i sam zdecyduje, o czym chce się dowiedzieć. Gdy zainteresowała go marka, można też skierować go do zakładki „O firmie”. 

Doświadczenia użytkownika muszą wyjść na pierwszy plan samej kampanii. Jeśli chcesz pokazać mu markę, nie kieruj go na strony Twoich produktów sklepie internetowym. Skieruj go np. do zakładki kontakt, co umożliwia wypełnienie formularza kontaktowego, jeśli będzie chciał dowiedzieć się więcej. Reklamy w Google Ads to również sposób na promowanie całej strony, a nie tylko jednej z jej części. Wykorzystaj to planując, w jakie grupy reklam chcesz zainwestować.

Zastanawiając się co jest lepsze zoptymalizowana www czy landing page, specjalnie wykreowana pod reklamy Google, postaw się na miejscu odbiorcy reklamy. Nie uzyskasz konwersji, jeśli nie spełnisz oczekiwań odbiorców. 

Musisz jednak pamiętać, że content, który prezentujesz na swojej stronie, musi pasować do wyszukiwania Google, podczas którego pokazała się Twoja reklama. Co to oznacza? Sama strona musi być dobrze przygotowana pod kątem przejrzystości, funkcjonalności, a nawet ciekawego contentu, aby konwertować odwiedziny w realne zainteresowanie. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz poprawić wynik jakości również samej strony, którą pokażesz po kliknięciu w reklamę.  

Optymalizacja strony docelowej czy skuteczny landing page - co jest lepsze dla Google Ads?Kiedy

Konwersja, która Ci ucieka — czyli jakie znaczenie ma czas ładowania strony

Nie tylko to, co zobaczy klient po kliknięciu w link reklamowy sprawia, czy dokona zakupu lub innej ustalonej akcji. Czasem sam nagłówek może ładować się kilkanaście sekund i przez to tracisz kolejną zainteresowaną osobę.

Dlaczego? Badania marketingowe dowodzą, że jeśli strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy, internauci wychodzą z witryny. Dlaczego nie mieliby jej opuszczać, gdy kampania Google Adwords kieruje ich w mało wiarygodne miejsce? Oczywiście są też osoby zdeterminowane, aby mimo to dokonać zakupu. Ale większość woli klikać na kolejne pozycje na liście reklam, aż trafi na idealnie działającą witrynę.

Przyczyną powolnego ładowania się strony może być choćby jej zaniedbanie. Dlatego, zanim zaczniesz udostępniać kampanie, musisz zoptymalizować stronę, na której ma się ona kończyć. Landing page daje możliwość postawienia całkowicie nowej zakładki, która będzie zgodna z aktualnymi normami Google. Jednak gdy chcesz przekierować ruch na już istniejącą od dawna domenę i uzyskać wysoki współczynnik konwersji, musisz zadbać o jej szybkość. Im dłużej strona działa, tym może więcej treści zawierać. Co jakiś czas trzeba ją optymalizować, aby działała tak świetnie, jak całkowicie nowa landing page. 

Co wybrać? Landing pages vs już dobrze znane strony

Przede wszystkim trzeba wybrać konkretny cel prowadzenia kampanii i według niego prowadzić kolejne działania. Kwestia tego czy www lub landing page będzie lepsze zależy właśnie od tego co ma być celem Twojej kampanii.

Można jednak powiedzieć, że do sprzedaży konkretnego produktu lub usługi, lepsza będzie dedykowana landing page. Gdy zaś chcemy prowadzić bardziej ogólną kampanię, ruch wystarczy pokierować na już istniejącą stronę główną.

Co jeszcze warto wziąć pod uwagę? Konkurencję. Marketing internetowy to też analiza konkurencji. Zwłaszcza prowadzona przez inne firmy kampania Adwords jest warta uwagi. Między innymi trzeba sprawdzić, do jakiego miejsca prowadzą ich reklamy. Może to być dobrym wyznacznikiem dla nas. Gdy inne firmy o podobnym profilu działalności kierują ruch na stronę główną, być może i u nas się ten zabieg sprawdzi. Nie wzoruj się na czyjejś kampanii reklamowej, ale zawsze sprawdzaj, co robi konkurencja.