Skip to main content

Kiedyś było Musical.ly, teraz jest TikTok.  Od roku 2016 ta platforma prężnie się rozwija i jest groźną konkurencją choćby dla Instagrama. A może już go zastąpiła? Z TikToka na koniec roku 2021 korzystało już ponad miliard użytkowników na całym świecie. Dużo mówi się o tym, że to domena młodzieży i faktycznie można zauważyć, że kont prowadzonych przez nastolatków jest najwięcej. Dwie trzecie społeczności stanowią osoby w wieku 13-15 lat. Użytkownicy pełnoletni to zaledwie 2 proc. wszystkich użytkowników. Choć z miesiąca na miesiąc i takich kont na TikToku przybywa. Czym jest TikTok i jak się na nim wybić? 

Dlaczego prawie każdy ma już profil na TikToku?

Już kilka miesięcy po przejęciu Musical.ly przez ByteDance – właściciela TikToka – głośno mówiło się, że ta aplikacja zastąpi wszystkie inne media społecznościowe. Do całkowitego zastąpienia, którego się spodziewano, nie doszło. Nastąpiło jednak włączenie TikToka do palety swoich mediów społecznościowych przez wiele osób prowadzących do tej pory duże konta na Instagramie czy YouTubie. Każdy nowy odbiorca w social mediach to skarb, zatem dodanie TikToka to już prowadzonych kanałów jest dla każdego influencera zyskiem. I nie tylko dla niego, także dla firm, które chcą bardziej angażować swoich odbiorców i zapewnić im content w nowym formacie.

Część osób mówi też otwarcie, że nie spodziewało się zobaczyć aż tak dobrych statystyk na TikToku: wyświetleń, komentarzy, like’ów czy przesłań dalej. Niektóre konta mają filmiki z milionami odsłon! Podczas gdy ten sam kreator na YT, może liczyć zaledwie na kilkutysięczną widownię. Nie rzadko widzimy też konto firmowe na TikToku. Profil firmowy, podobnie jak ten na IG, może służyć do reklamy, jak i działać po prostu jak portal społecznościowy, gdzie firma komunikuje się ze swoimi odbiorcami. Jest też świetnym sposobem do kreowania marki osobistej. Poniższy poradnik ułatwi Ci poruszanie się po tym miejscu. 

Treści na TikToku mają być kreatywne, ale krótkie

Nie da się również ukryć, że nagrywanie krótkich filmików jest prostsze niż planowanie 20-minutowego odcinka na YouTube. Choć filmy na TikToku obecnie też mogą mieć kilka minut, to nagranie spontanicznego video jest po prostu łatwiejsze. W tej aplikacji znajdziesz nieskomplikowany kontent, który ma oglądającym dostarczać głównie rozrywki. Treści są zróżnicowane, od filmików pokazujących słodkie zwierzęta, przez przepisy kulinarne, aż po materiały polityczne. Dlatego warto skupić się na swojej mocnej stronie i ją właśnie pokazać na TikToku. Albo wykorzystać różne trendy, jako główne treści na TikToku. Jak zacząć?

Na początku dobrze jest sprawdzić, co warto udostępniać. Zapoznaj się z TikTokiem. Zobacz jakie hashtagi na TikToku się pojawiają, jakie marki na TikToku cieszą się największą popularnością i porównaj to do treści twojej marki, które publikujesz lub masz zamiar wrzucić. Nie musi to być filmik reklamowy. Firmy na TikToku mają o wiele większą swobodę kreacji, niż gdziekolwiek indziej. Pamiętaj jednak, aby przestrzegać regulaminu i dobrych praktyk. Nie możesz też podejść do tego, jak do Facebooka czy Instagrama. Kopiowanie treści z innych platform społecznościowych nie przejdzie. Jest to nowa platforma ze swoimi zasadami i brandy, muszą się do nich dopasować. 

Żeby się wybić, musisz obserwować, co robią inni TikTokerzy

Tworząc profil biznesowy, jak i prywatny, musisz dobrze poznać to medium. Content na TikToku może być zabawny, edukacyjny, poważny, ale i sprzedażowy. Musisz w kreatywny sposób wykorzystać potencjał marketingowy, jeśli chcesz w ten sposób zyskać nowych klientów. Możesz też postawić na promowanie swojej marki i przedstawienie jej widzom. TikTok daje mnóstwo możliwości, ale najpierw musisz się innym użytkownikom wyświetlać w FYP – for you page. Czyli na stronie głównej, gdzie pojawiają się wszystkie nagrane tiktoki.

Jak tam trafić? I tu w zasadzie tkwi haczyk. Nie zawsze wiemy, dlaczego jakiś tiktok pojawił się w tym miejscu i ma ogromne zasięgi. Musisz dobrze obserwować, co robią inni i korzystać z najnowszych trendów. Widzisz, że nagle w większości filmów pojawia się ten sam dźwięk? A może na filmach jest ten sam efekt? To znaczy, że teraz to jest trendy. Spróbuj dopasować swoje publikacje do tych trendów. Wcale nie musisz tańczyć czy robić lip sync. TikTok to miejsce, w którym możesz trafić do każdej grupy docelowej, jeśli tylko pójdziesz w viral. 

Jak tworzyć treści, aby pójść w viral?

Na TikToku w przeciwieństwie do Instagrama dobry hashtag nie ułatwia zadania. Algorytm contentu czasami zaskakuje nawet samych twórców aplikacji. Najbardziej popularni twórcy stali się znani, bo… poszli w viral. Czy konto biznesowe też może pójść w viral? Jak najbardziej! Ten serwis społecznościowy pod tym kątem nie ma sobie równych. Czasami bardzo przypadkowo jakiś filmik może się wybić tak, że pojawia się wszystkim na FYP. Ale czasami jest też tak, że nawet stosując dobre praktyki i będąc trendy, Ci się to nie udaje.

Gdy całkiem nie masz pomysłu na to, co chcesz zrobić wykorzystaj popularną ideę. Jedną z nich są wyzwania. Ktoś wrzuca hasztag z wyzwaniem i oznacza kolejnych użytkowników, którzy są nominowani do zabawy. Weź w nim udział, a potem oznacz znajomych. Tego typu filmiki stają się popularne i ludzie chętnie biorą w nich udział nie tylko na TikToku, ale też na Instagramie czy YouTubie. Ta technika jest prosta, ale skuteczna. Z wielu wyzwań pojedyncze filmiki wybiły się nawet bardziej niż oryginalny, który był prekursorem rozpoczęcia trendu. 

Stitch – wideo, w którym możesz dodać coś od siebie

Masz znajomych, którzy chętnie korzystają z aplikacji? Nagrajcie coś razem. Teraz to zupełnie proste, bo TikTok pozwala na nagranie duetu z dwóch urządzeń jednocześnie. Tematem takiego tiktoka może być wszystko. Liczy się kreatywność i dobre zgranie. Możecie pokazać jak razem wykonujecie challenge i komu pójdzie lepiej.

Jednak TikTok oferuje również funkcję stitch, gdzie do już nagranych tiktoków, możesz coś dodać od siebie. Dlaczego warto wykorzystać tę opcję? Wyobraź sobie, że nie wszyscy, którzy korzystają z tiktoka mają szeroką wiedzę na jakiś temat, ale i tak się o nim wypowiadają. Niekompetentna wypowiedź, może wprowadzić innych użytkowników tiktoka w błąd. Jesteś specjalistą akurat w tej dziedzinie? Użyj stitcha i sprostuj informacje. 

Stitch to też świetna opcja, gdy chcesz dodać treści na swoim profilu, ale nie do końca masz pomysł, o czym mówić. Dzięki temu możesz pociągnąć temat dalej. A może masz swoją niszę? Dzięki temu też będziesz mógł dodać coś od siebie w wielu innych stitchach. Takie nadpisane wypowiedzi nie zaszkodzą twojej firmie, a wręcz przeciwnie. Jeśli jesteś specjalistą, możesz nawet na tym się wybić. Jak każda aplikacja mobilna TikTok ciągle się rozwija, więc być może za jakiś czas, będziesz mieć okazję wykorzystać ją w jeszcze inny sposób. 

Nie masz pomysłu? Wystąp ze swoim pupilem

Większość osób wchodzi na TikToka, aby poprawić sobie humor. Na chandrę, codzienny stres i smutki nie ma nic lepszego niż filmiki ze słodkimi i śmiesznymi zwierzakami. Masz w domu pupila? Pokaż go światu. Możesz pokazać jak słodko śpi, lub jak się zachowuje, gdy wychodzisz z nim na spacer czy się bawisz. Możesz się pochwalić, jeśli zna jakieś triki. Uchwyć wszystkie urocze chwile i podziel się nimi. A co jak nie masz zwierzaka, z którym możesz pozować? Nie martw się. Jest wiele innych sposobów, aby przyciągnąć oglądających.

I tak, nawet jeśli chcesz prowadzić profil firmowy, możesz skorzystać z wideo ze swoim psem, kotem czy chomikiem? Ty nie masz zwierzaka, ale któryś z pracowników go ma? Oddaj mu TikToka lub zrób dzień ze zwierzakiem w biurze. W ten sposób pokażesz swoją markę od bardziej ludzkiej strony. Prowadzenie konta biznesowego nie musi pokazywać tylko recenzji produktów, informacji i ich zastosowaniu czy usługach, jakie wykonujecie. Z powodzeniem możesz swoją grupę docelową oczarować codziennym życiem firmy lub jej słodkimi maskotkami.