Prowadzenie kampanii AdWords jest najpowszechniejszą formą reklamy internetowej. Bez trudu można znaleźć poradniki jak samodzielnie stworzyć kampanię reklamową i nią zarządzać. A sama firma Google, pokazuje jak można korzystać z jej produktów, aby nasze reklamy w wyszukiwarce były jeszcze bardziej skuteczne. Nie da się ukryć, że od pozycji w Google, zależy choćby to, ile osób odwiedzi Twoją stronę. Dlatego zainteresowanie Google Ads jest ogromne.
Jest też wiele wyspecjalizowanych firm, które zajmują się tylko prowadzeniem takich kampanii reklamowych dla swoich klientów. Jednakże wciąż istnieje wiele mitów na temat tej formy reklamy. Google AdWords w praktyce nie jest aż tak proste w obsłudze. Poznaj najpopularniejsze fakty i mity na temat tego narzędzia.
Mit – reklama w Google pokazuje się za każdym razem, gdy ktoś wyszukuje frazę, która w niej występuje
Do wyszukiwania w Google używamy słów kluczowych. Logiczne jest więc, że zobaczymy jakąś reklamę Ads po prostu podczas wyszukiwania. Jednak ta sama reklama nie pokazuje się za każdym razem, gdy wpisujemy te same słowa kluczowe. Dane słowo kluczowe wykorzystuje wiele różnych firm. A zatem słowa kluczowe do reklamy użyte, mogą po prostu pokazywać reklamy różnych marek, nie tylko Twojej.
Przyczyn takiego zjawiska jest wiele. Przede wszystkim w Google AdWords słowa kluczowe muszą być ściśle dopasowane do jednej reklamy. Nie można tworzyć tylko jednej jednostki reklamowej dla wszystkich słów, jakie nam pasują. Wtedy taka reklama jest oceniana jako nietrafna przez algorytm Google, a więc będzie rzadziej wyświetlana. Metodą prób i błędów możesz znaleźć najlepsze dopasowanie i wykorzystać je w swojej treści reklamowej.
Kolejna kwestia to popularność słów kluczowych. Mała liczba wyszukiwań wybranych do kampanii słów kluczowych może prowadzić od czasowej dezaktywacji. Dlatego trzeba śledzić statystyki reklam, aby zmienić słowa w razie, gdyby ich popularność spadła. Sprawdzanie każdego słowa kluczowego w wyszukiwarce nie ma sensu, ale jeśli skorzystasz z narzędzia Google Analytics zobaczysz, czego szukają osoby, które wchodzą na Twoją stronę. I na te hasła, otrzymasz kliknięcia również z reklamy.
Ponadto, jeśli samodzielnie wyszukujesz swoje reklamy, nawet przez wpisanie konkretnej frazy, to algorytm Google może wstrzymać ich wyświetlanie dla Twojego adresu IP. Będzie to wręcz traktowane jako niepożądane zachowania użytkowników wyszukiwarki Google, a nie realna odsłona treści.
Z powodu wyznaczenia grupy docelowej, np. ograniczenia co do lokalizacji odbiorców, nie każdy użytkownik zobaczy reklamę, choćby wpisywał podane w niej przez reklamodawcę słowa kluczowe.
Dochodzi jeszcze kwestia budżetu. Przy niskim budżecie reklama nie będzie wyświetlana przy każdym wyszukiwaniu. A wybierając wyświetlenia standardowe, będą one rozłożone na cały dzień, a więc także nie będą widoczne przy każdym wyszukiwaniu. Dlatego jeśli nie widzisz swojej kreacji, ale widzisz w panelu na stronie Google, że inna osoba klika w linki sponsorowane, to oznacza, że wszystko jest w porządku.
Mit – kampania linków sponsorowanych, może zużyć cały budżet w jeden dzień
I tak, i nie. Faktycznie, co do zasady Adwords, budżet jest zużywany na bieżąco. Warto wspomnieć, że doba liczona jest od 24:00 do 23:59. Oznacza to, że jeśli nasza reklama pojawia się często, to dzienny budżet może wyczerpać się po kilku godzinach. I to w nocy! A zatem w czasie, kiedy bardzo mały odsetek odbiorców jest online. Dlatego też Google Ads często podpowiada, jak ustalić budżet oraz będziesz mógł sam nim sprawnie dysponować, aby uzyskać najlepsze efekty.
System automatycznie będzie wyświetlał reklamę aż do wyczerpania budżetu. Chyba że zmieni się w ustawieniach kampanii reklamowej ustawienia na standardową metodę wyświetlania reklam. Dzięki temu budżet będzie rozłożony równomiernie na całą dobę. Potrzebujesz pomocy w opracowaniu budżetu, skontaktuj się z nami.
Taka metoda wyświetlania reklam jest zalecana szczególnie dla reklamodawców mających mały budżet, który teoretycznie mógłby się wyczerpać już w godzinach porannych. Albo też dla osób, które chcą, aby reklama była emitowana przez cały dzień o różnych porach, co będzie generowało więcej kliknięć w linki.
Fakt – można dokładnie kontrolować koszty kampanii Google Ads
Nie istnieje jeden sztywny AdWords cennik, który określałby koszt kampanii dla firmy z danej branży. Wydatki opierają się o system licytacji z innymi reklamodawcami. Na ten temat też narosło wiele mitów. Jednak tutaj faktycznie potrzeba wiedzy i doświadczenia, aby umieć oszacować, jaki budżet będzie optymalny, a współczynnik konwersji wysoki.
Wciąż samodzielnie można ustalać maksymalny budżet, w tym np. maksymalne CPC, jakie chcemy zapłacić. Przy czym rzeczywiste CPC może okazać się o wiele niższe. Budżet można ustalać elastycznie i w trakcie trwania kampanii go zmieniać. Ustalając maksymalny budżet, od razu wiemy, ile wydamy na taką kampanię. Ale też jeśli nie przyciągniesz nowych klientów w takiej ilości, na jaką liczyłeś, możesz go zwiększyć.
Ponadto kampanię można wstrzymać, jeśli okaże się, że jest nieefektywna, a potem wznowić po dokonaniu poprawek w ustawieniach. Dzięki temu budżet nie zostanie wydany na reklamę, która nie okazała się skuteczna. Nawet jeśli zdarzy się rozbieżność w pobranej kwocie, to Google odda tę różnicę reklamodawcy.
Fakt – reklama Google nie musi być droga
Kampanie rozliczane w formacie Cost per Click uznawane są za najlepsze, ponieważ płaci się za wykonanie przejścia na stronę reklamodawcy, a to może z kolei wywołać pożądaną akcję, jak dokonanie zakupu. A zatem przynosi efekty mierzalne w pieniądzu. Wiele firm korzysta z reklamy Google Ads właśnie dlatego, że wyniki można zmierzyć i sprawdzić bardzo dokładnie, ile i za co zapłaciliśmy. Dla Twojego biznesu taka metoda rozliczania może być najlepsza.
Jednak dla niektórych reklam stawki CPC są bardzo wysokie, a do tego konkurencja jest bardzo duża. Optymalizacja kampanii AdWords to między innymi obniżanie jej kosztów. Reklama w Internecie jest niezwykle ważna, ale system reklamowy Google ma swoje zasady. Nasza agencja SEO chętnie zoptymalizuje Twoje kampanie lub zaproponuje CI całkiem nowy schemat działań.
Wbrew pozorom można już na początku obniżyć wysokość stawek CPC. Można też podnieść pozycję wyświetlania reklam. Wystarczy poprawić wynik jakości Google. Obecnie każda kampania AdWords musi notować wysoką jakość zarówno treści przekazywanej w reklamie, jak i dobrze dopasowanej strony docelowej czy też samego adresu www podawanego w jednostce reklamowej. Jeśli nikt nie klika w reklamy, oznacza to, że są słabej jakości i nie pojawiają się wśród wyników organicznych. A do tego przecież nie chcesz doprowadzić.
Nie tylko samo ustawienie maksymalnej stawki CPC ma znaczenie. Jeśli reklama będzie uznana przez system za wysokiej jakości, to z jednej strony spadną jej koszty, a z drugiej będzie pokazywać się wyżej. A to przełoży się na efekty samej kampanii i zarabianie przez Internet za pośrednictwem klientów, którzy na stronę przejdą z linków sponsorowanych. Pamiętaj jednak, że Google nie sprzedaje pozycji nawet firmą, które chcą zapłacić za reklamy więcej. Musisz zadbać o to, aby każdy aspekt prowadzonych działań był na najwyższym poziomie. Konkurencja samą ceną naprawdę ma tutaj najmniejsze znaczenie.