Prowadzenie kampanii AdWords jest najpowszechniejszą formą reklamy internetowej. Bez trudu można znaleźć poradniki jak samodzielnie stworzyć kampanię reklamową i nią zarządzać.

Jest też wiele wyspecjalizowanych firm, które zajmują się tylko prowadzeniem takich kampanii reklamowych dla swoich klientów. Jednakże wciąż istnieje wiele mitów na temat tej formy reklamy. Google AdWords w praktyce nie jest aż tak proste w obsłudze. Co warto wiedzieć?

Mit – reklama pokazuje się za każdym razem, gdy wpisana jest fraza

Reklama nie pokazuje się za każdym razem, gdy wpisujemy słowa kluczowe. Przyczyn takiego zjawiska jest wiele. Przede wszystkim w Google AdWords słowa kluczowe muszą być ściśle dopasowane do jednej reklamy. Nie można tworzyć tylko jednej jednostki reklamowej dla wszystkich słów, jakie nam pasują. Wtedy taka reklama jest oceniana jako nietrafna przez algorytm Google, a więc będzie rzadziej wyświetlana.

Kolejna kwestia to popularność słów kluczowych. Mała liczba wyszukiwań wybranych do kampanii słów kluczowych może prowadzić od czasowej dezaktywacji. Dlatego trzeba śledzić statystyki reklam, aby zmienić słowa w razie, gdyby ich popularność spadła.

Ponadto, jeśli samodzielnie wyszukuje się swoje reklamy, nawet przez wpisanie konkretnej frazy, to algorytm Google może wstrzymać ich wyświetlanie dla naszego adresu IP. Pomożemy ci uniknąć takiej sytuacji, przy jednoczesnym zwiększeniu wejść w reklamę.

Z powodu wyznaczenia grupy docelowej, np. ograniczenia co do lokalizacji odbiorców, nie każdy użytkownik zobaczy reklamę, choćby wpisywał podane w niej przez reklamodawcę słowa kluczowe.

Dochodzi jeszcze kwestia budżetu. Przy niskim budżecie reklama nie będzie wyświetlana przy każdym wyszukiwaniu. A wybierając wyświetlenia standardowe, będą one rozłożone na cały dzień, a więc także nie będą widoczne przy każdym wyszukiwaniu.

Mit – budżet jest rozkładany proporcjonalnie na cały dzień

I tak, i nie. Faktycznie, co do zasady Adwords, budżet jest zużywany na bieżąco. Warto wspomnieć, że doba liczona jest od 24:00 do 23:59. Oznacza to, że jeśli nasza reklama pojawia się często, to dzienny budżet może wyczerpać się po kilku godzinach. I to w nocy! A zatem w czasie, kiedy bardzo mały odsetek odbiorców jest online.

System automatycznie będzie wyświetlał reklamę aż do wyczerpania budżetu. Chyba że zmieni się w ustawieniach kampanii reklamowej ustawienia na standardową metodę wyświetlania reklam. Dzięki temu budżet będzie rozłożony równomiernie na całą dobę. Potrzebujesz pomocy w opracowaniu budżetu, skontaktuj się z nami.

Taka metoda wyświetlania reklam jest zalecana szczególnie dla reklamodawców mających mały budżet, który teoretycznie mógłby się wyczerpać już w godzinach porannych. Albo też dla osób, które chcą, aby reklama była emitowana przez cały dzień o różnych porach.

Fakt – można dokładnie kontrolować koszty kampanii

Nie istnieje jeden sztywny AdWords cennik, który określałby koszt kampanii dla firmy z danej branży. Wydatki opierają się o system licytacji z innymi reklamodawcami.

Jednak wciąż samodzielnie można ustalać maksymalny budżet, w tym np. maksymalne CPC, jakie chcemy zapłacić. Przy czym rzeczywiste CPC może okazać się o wiele niższe.Budżet można ustalać elastycznie i w trakcie trwania kampanii go zmieniać. Ustalając maksymalny budżet, od razu wiemy, ile wydamy na taką kampanię.

Ponadto kampanię można wstrzymać, jeśli okaże się, że jest nieefektywna, a potem wznowić po dokonaniu poprawek w ustawieniach. Dzięki temu budżet nie zostanie wydany na reklamę, która nie okazała się skuteczna. Nawet jeśli zdarzy się rozbieżność w pobranej kwocie, to Google odda tę różnicę reklamodawcy.

Fakt – można obniżyć wysokość stawek CPC

Kampanie rozliczane w formacie Cost per Click uznawane są za najlepsze, ponieważ płaci się za wykonanie przejścia na stronę reklamodawcy, a to może z kolei wywołać pożądaną akcję, jak dokonanie zakupu. A zatem przynosi efekty mierzalne w pieniądzu.

Jednak dla niektórych reklam stawki CPC są bardzo wysokie, a do tego konkurencja jest bardzo duża. Optymalizacja kampanii AdWords to między innymi obniżanie jej kosztów.

Wbrew pozorom można obniżyć wysokość stawek CPC. Można też podnieść pozycję wyświetlania reklam. Wystarczy poprawić wynik jakości. Obecnie kampania AdWords musi notować wysoką jakość zarówno treści przekazywanej w reklamie, jak i dobrze dopasowanej strony docelowej czy też samego adresu www podawanego w jednostce reklamowej.

Nie tylko samo ustawienie maksymalnej stawki CPC ma znaczenie. Jeśli reklama będzie uznana przez system za wysokiej jakości, to z jednej strony spadną jej koszty, a z drugiej będzie pokazywać się wyżej. A to przełoży się na efekty samej kampanii i zarabianie przez Internet za pośrednictwem klientów, którzy na stronę przejdą z linków sponsorowanych.