Prowadzenie kampanii AdWords jest uznawane za obowiązkowe, jeśli ktoś chce promować swoją firmę lub choćby stronę internetową. Na wielu stronach, w tym w Pomocy Google, opisana jest kampania AdWords krok po kroku.

Dlatego warto zacząć od przeczytania poradnika przed rozpoczęciem emitowania reklam. Jednak wciąż pozostaje kilka faktów do omówienia przed stworzeniem swojej pierwszej reklamy.

Budżet – każda kampania może kosztować inaczej

Google Ads, czyli linki sponsorowane, uchodzą za tanie. Najczęściej rozlicza się je w modelu CPC, czyli Cost per Click. Płaci się za kliknięcie, czyli przejście na promowaną stronę. Teoretycznie jest to akacja, która powinna reklamodawcy przynieść korzyść. Ile to kosztuje?

I tu zaczyna się trudność, bo koszt kampanii reklamowej nie jest stały. Zwykle zaczyna się od mniejszego budżetu, który pozwoli na sprawdzenie skuteczności kampanii. Potem można go stopniowo zwiększać, aż osiągnie się zamierzony i stały zwrot z inwestycji, czyli kampanii reklamowej.

Koszty CPC zależą między innymi od tego, ile innych firm prowadzi kampanię o takiej samej tematyce, czyli na te same słowa kluczowe, oraz od jakości naszej kampanii.

Im lepszej jakości strona internetowa, ściśle dopasowany adres url w reklamie, dopasowanie treści reklamy do miejsca docelowego, gdzie trafia odbiorca po kliknięciu, tym wyższy wynik jakości, a co za tym idzie – niższa stawka CPC.

Cel trzeba ustalić na samym początku

Kampania AdWords musi mieć konkretny cel. W nowej wersji Google Ads cel definiuje się już na początku. Tworząc kampanię, można wybrać:

  • cel kampanii w sieci wyszukiwania,
  • cel kampanii w sieci reklamowej,
  • cel kampanii produktowych,
  • cel kampanii video.

Jednak w każdej kampanii dostępne są jeszcze bardziej szczegółowe cele. Może to być zwiększenie sprzedaży czy samej liczby konwersji online, zwiększenie ruchu w witrynie, zwiększenie świadomości i zasięgu marki, zdobywanie potencjalnych klientów, czy nawet wykonanie konkretnej akcji na landing page jak zapis do newslettera.

Takie kampanie prowadzi się też w ramach SEO. Pozycjonowanie Google AdWords to często wykorzystywane działanie, aby ogólnie promowana strona pokazywała się w wynikach wyszukiwania.

Ponadto linki sponsorowane pokazują się między innymi wyżej niż wyniki wyszukiwania, a zatem prowadząc kampanię w odpowiedni sposób, można uzyskać pierwszą stronę wyników. Nawet szybciej niż dzięki pozycjonowaniu strony.

Możliwości konkurencji – jak konkurować z innymi?

Tak jak i przy pozycjonowaniu stron internetowych w wyszukiwarce Google, tak i w kampaniach reklamowych trzeba pokonać konkurencję. Wbrew pozorom Google reklama to ciągła walka z konkurencją nie tylko o miejsce wyświetlania reklam, ale i o stawki CPC.

Konkurować można na różne sposoby. Przede wszystkim stawkami i budżetem. Im wyższe, tym większa szansa, że przelicytujemy konkurencję.

Drugim ważnym czynnikiem wpływającym na to, w jakim miejscu pokazuje się nasza reklama, jest wynik jakości. Zwyczajnie im lepsza treść, dopasowanie reklamy do adresu docelowego, tym Google odbiera to lepiej.

Warto wiedzieć, że w kampanii Ads można używać dowolnych słów kluczowych, nawet tych, których używa konkurencja. A udział w wygranych aukcjach można cały czas sprawdzać.

Ograniczenia systemowe w AdWords

Za ograniczenia systemowe można uznać po pierwsze ograniczenie budżetu, a po drugie proces zatwierdzania reklam i ich odrzucanie. Wprowadzenie limitu budżetu miało pomóc reklamodawcom nie wydawać więcej, niż mogą.

Jednak w praktyce sprowadza się to do tego, że po zużyciu dziennego budżetu reklama przestaje się pokazywać. Blokowanie reklam Google z powodu braku środków na koncie reklamowym jest powszechne.

Drugi problem to odrzucanie reklam. Najczęściej mechanizmy odrzucają reklamy, które nie spełniają standardów jakości dla reklam i witryn. Proces weryfikacji reklamy trwa jeden dzień roboczy, choć zdarza się, że na akceptację trzeba czekać dłużej.

Profesjonalne kampanie AdWords prowadzone przez specjalistów w tej dziedzinie, pozwalają skutecznie rozwiązać oba te problemy wynikające z ograniczeń systemowych. Jeśli potrzebujesz wsparcia, zapraszamy do kontaktu.

Komu zlecasz kampanię?

Zlecenie profesjonalnej firmie prowadzenia kampanii reklamowej to bardzo korzystne rozwiązanie. Jednak zanim ją zlecimy, trzeba sprawdzić, kto będzie za nią odpowiadał.

Wyznacznikiem jakości usług w tym zakresie jest między innymi Certyfikat Google AdWords. Możemy być pewni, że jednostki posługujące się certyfikatem mają duży zakres wiedzy w tej dziedzinie.

Sam Certyfikat AdWords to oficjalna akredytacja marki Google, aby go uzyskać, konieczne jest zdanie testu. Można powiedzieć, że Certyfikat Google AdWords to jedyne potwierdzenie wiedzy, które może być traktowane jako rzetelne. Oczywiście także doświadczenie w prowadzeniu kampanii reklamowych jest istotne. Zobacz jak my przeprowadzamy ten proces.

Czy Google Ads ma wpływ na pozycjonowanie?

Kampania AdWords pozwala na zwiększenie ruchu na stronie internetowej. To z kolei wpływa na ruch organiczny na witrynie, którą pozycjonujemy.

Nie każdy dokonuje akcji od razu po kliknięciu. Część osób powraca na taką stronę, zapisaną w zakładce, albo nawet googluje jeszcze raz poszukiwane hasło, ale wpisując markę, którą wcześniej widziało w reklamie.

Co daje reklama w Google AdWords pod kątem pozycjonowania? Najpierw strona uzyskuje ruch z linków sponsorowanych, potem ruch organiczny lub tzw. ruch brandowy, czyli wyszukiwanie nazwy firmy w Google.

Zanim pozycjonowanie zacznie działać, można korzystać z AdWords. Link sponsorowany pojawi się w wynikach wyszukiwania maksymalnie po 24 godzinach (czas weryfikacji kampanii przez Google). Na wyniki organiczne czasem trzeba czekać tygodniami. Dopóki się nie pojawią, warto korzystać z AdWords, a później wykorzystywać je jako wsparcie widoczności firmy.

Jeżeli na dane zapytanie pojawia się jednocześnie wynik organiczny i reklama, to szanse, że odbiorca trafi na naszą stronę, są dwa razy większe. Ponadto wtedy nasza konkurencja ma o jedno miejsce na czołowej stronie wyników wyszukiwania mniej.

Jednak przede wszystkim otrzymujemy większą rozpoznawalność wśród konsumentów. W końcu widząc dwie wzmianki o tej samej firmie, jest ją łatwiej zapamiętać i skorzystać z jej usług, niż przeglądając 10 różnych wyników. A to przekłada się już na realne zyski. Można więc powiedzieć, że kampania linków sponsorowanych działa komplementarnie z pozycjonowaniem.

Pozycja reklamy nie zależy tylko od budżetu

Aby konkurować z innymi firmami i wygrywać wysokie miejsca reklam w wynikach wyszukiwania, trzeba nie tylko oferować wysokie stawki CPC, ale też mieć bardzo wysoki wynik jakości.

Wpływ na pozycję reklamy mają też rozszerzenia i inne formaty reklamowe, o czym nie każdy reklamodawca wie. Szacuje się, że wynik jakości to aż 40% wyznacznika miejsca, na którym reklama będzie się pokazywać.

Mylny jest więc pogląd, że jeśli kampania AdWords ma duży budżet, a stawki są ustawione wysoko, to dzięki temu reklamy będą wysoko. Obecnie przez wprowadzenie rankingu reklamy nie jest możliwa tylko konkurencja ceną. Google w ramach każdej ze swojej usług stawia na jakość treści dostarczanych przez reklamodawców.