Skip to main content

Walka o pozycje osiągane przez stronę w wynikach wyszukiwania nie jest łatwa. A niektóre praktyki stosowane do tworzenia witryn bardziej przeszkadzają, niż pomagają. Żeby strona mogła osiągnąć czołowe pozycje, musi być odpowiednio przygotowana technicznie. Dlatego, zanim jeszcze uruchomimy serwis, warto sprawdzić, czy domena będzie łatwa do wyniesienia na wysokie pozycje w Google. 

Dlatego wszystkie prace pod kątem SEO zaczyna się od optymalizacji, a potem przechodzi się do pozycjonowania. Bierze się też pod uwagę sam algorytm Google i narzędzia, które właściciel największej wyszukiwarki nam udostępnia. I te elementy, muszą pozytywnie ocenić to jak wygląda Twoja strona. Jednak są strony, które wymagają tak wiele pracy, że specjalista SEO może doznać nawet szoku. O jakich typach stron mówimy? 

Stare standardy projektowania stron już się nie sprawdzają

Wybierając projekt swojej strony, musisz wiedzieć, że pewne rozwiązania są już zbyt stare, aby sprawdzały się obecnie. Aktualizacja i wprowadzanie nowych trendów również ma znaczenie podczas budowania sklepu internetowego czy firmowych witryn. Dlatego wybierając wygląd naszej strony trzeba mieć na uwadze, że ważna jest optymalizacja strony pod obecne standardy, a nie pod kątem tego, co nam się podoba. O czym właściciele stron często zapominają. 

Istnieje również mnóstwo witryn, które zostały zbudowane raz a dobrze i tyle. Od początku ich istnienia nie było żadnych zmian. Zbyt długi czas bez odświeżenia treści również nie jest dobry. Niestety dobre strony internetowe, to takie, nad którymi praca trwa cały czas. Nie wchodząc nawet w tematykę marketingu treści, którą trzeba dodawać na bieżąco, warto wiedzieć, że trendy w wyglądzie czy budowie stron się zmieniają. Niestety, aby zobaczyć wysoki wynik strony w wyszukiwarce, musisz aktualizować elementy, które się na niej znajdują. W tym meta tagi, mapę strony, linkowanie wewnętrzne i przekierowania, jeśli są.  

Flash jest przestarzały

Strona we flashu nie jest już ani innowacyjna, ani użyteczna. Jeszcze 10 lat temu takie strony były bardzo powszechne. Nawet do dzisiaj mają swoich zwolenników. Zwłaszcza osoby, które nie znają się na projektowaniu witryn czy po prostu nie chcą nowej strony. Ale czy w takim razie takie osoby mogą liczyć na sukces strony pod kątem dużej ilości odwiedzin? Niestety nie. W tym przypadku tylko zmiana strony na nową lub wdrożenie wielu zmian, aby ją unowocześnić, mogłoby pomóc.

Jeśli przez lata strona nie była odświeżana i jest nadal oparta o technologię flash, to optymalizacja i pozycjonowanie będą niezwykle trudne i długotrwałe. Statystyki takich witryn w Google Analytics pokazują, że nawet najlepszy dobór fraz kluczowych nie pomoże, ponieważ robot Google indeksujący treści w obrębie domeny, uzna ją za niepoprawnie wyświetlaną. Jednak pod kątem pozycjonowania najbardziej problematyczne jest to, że takich stron roboty indeksujące Google nie będą w stanie zobaczyć i poprawnie skatalogować, a więc w tym stanie technicznym, nie pojawią się w wynikach wyszukiwania! Nie zobaczysz więc swojej strony internetowej nie tylko na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, aby być może wcale jej tam nie będzie.

Największe wady technologii flash to między innymi konieczność używania wtyczek flash player do przeglądania stron www, przez wszystkich użytkowników, którzy taką witrynę chcieliby odwiedzić. 

Ponadto czas ładowania takiej strony jest bardzo długi, a to nie sprzyja oczekiwaniom użytkowników. Obecnie jedną z najlepszych praktyk, jakie można zastosować jest zgodność działania strony z oczekiwaniami jej odbiorców. 

Nadmierne wykorzystywanie JavaScript to problem dla SEO

Skrypt językowy, JavaScript umożliwia obsługę tzw. dynamicznych treści na stronie internetowej. Między innymi odpowiada za kontrolowanie multimediów czy animacje obrazów. Kilka linijek kodu wystarczy, aby stworzyć dynamiczną i multimedialną stronę.

Jednak nadmierne wykorzystanie JavaScript na stronie może być bardzo problematyczne przy jej pozycjonowaniu. Ranking takiej strony wbrew pozorom nie musi być wysoki. Dlaczego? Choć dobrze jest wykorzystywać nowe technologie do projektowania stron internetowych, warto robić to mądrze i pod kątem danej strony. Pozycjonowanie stron, które są przeładowane zawartością, nie jest łatwe.

Tutaj również jest problemem indeksowanie przez roboty wyszukiwarki Google takich stron. Prowadząc testy nad takimi stronami, można zauważyć, że nie ma pewności, że roboty indeksujące Google samodzielnie zaindeksują stronę. Najczęściej trzeba indeksowanie zainicjować ręcznie. A nawet wtedy nie ma gwarancji, że Google taką stronę zaindeksuje z powodu kodu strony i tego, co zawiera. 

Nawet jeśli strona nie wykorzystuje nadmiernie JavaScript to pojawienie się nawet najmniejszych błędów w kodzie, będzie sygnałem o ujemnej jakości tej witryny dla Google. Dopiero po znalezieniu i naprawie błędny wynik jakości, a przez to potencjalnie pozycja strony w wynikach wyszukiwania się poprawi. A wszelkie błędy nie zawsze są widoczne gołym okiem. 

Warto też wspomnieć, że nawet najmniejszy błąd na etapie tworzenia w JavaSprit sprawi, że cały skrypt się posypie, a Google nie będzie w stanie odczytać skryptu prawidłowo, a już na pewnie nie tak, jak strona ma wyglądać. Z jednej strony musi mieć unikalne treści, ale z drugiej musi pasować do standardów.

Problematyczny jest też czas ładowania się strony. Priorytetem jest tworzenie stron internetowych, które ładują się w całości w czasie mnie niż 3 sekundy. Jest to granica wyznaczana przez użytkowników, ponieważ aż 80% opuszcza stronę, jeśli nie załaduje się w 3 sekundy. A przecież odwiedzający to klucz do sukcesu. Widać to po algorytmie wyszukiwarki, który premiuje te domeny, które ładują się szybko i bezbłędnie. 

Zawał Specjalisty SEO, czyli najgorsze stosowane praktyki tworzenia stron internetowych

Jedna strona internetowa to z mało — potrzebujesz podstron

Standardowo strony internetowe dzielą się na zakładki. Każda z nich jest zwykle osobną podstroną, o osobnych adresie url. I tak też tworzy się wersję strony dla urządzeń mobilnych. Jednak swego czasu pojawiła się moda na budowanie tron, gdzie cała zawartość strony wyświetlała się na stronie głównej. Dla stron produktowych była to prawdziwa porażka. SEO polega na różnicowaniu treści, na ułatwieniu poruszania się po stronie i poprawieniu jej stanu technicznego. Ale w wypadku, gdy domena nie miała żadnych podstron, nawet lokalne SEO nie działało.

Takie strony www nadają się tylko do jednego celu: przedstawienia wizytówki firmy. Choć i to można zastąpić przez dodanie strony do Google Maps i oznaczenia siedziby firmy wraz z krótkim opisem czym się zajmuje.

Oczywiście na tzw. onepage można dodać też inne treści, które będą wyglądać bardzo estetycznie i uporządkowanie. A to lubią internauci, ale ich budowa daje małe pole do popisu specjalistom SEO. 

Projektowanie stron www powinno się wykonywać z myślą o tym, że taka strona będzie wymagała optymalizacji i pozycjonowania. A strony typu onepage mają ograniczoną widoczność w wyszukiwarkach. Potrzebujesz pomocy, aby zmienić wygląd swojej strony? Skontaktuj się z nami!

Ponadto cały content marketing, który będzie dodany na taką stronę, musi być wybitnie dobrej jakości. Wszystkie zdjęcia muszą być dobrze opisane. A sama strona bardzo wysokiej wydajności, zoptymalizowana pod każdym kątem i posiadająca wersję mobilną. Możemy zrobić więcej dla Twojej strony internetowej! 

Najczęstszy błąd to brak miejsca na content marketing

Najprościej jest wprowadzić na stronę internetową content marketing przez dodanie zakładki blog albo poradnik, czy innego miejsca, które samą nazwą wskaże, że będą tam zamieszczane treści tematyczne. Jednak nie liczy się tylko ilość słów kluczowych na stronie. Podczas audytu SEO, możemy sprawdzić czego jeszcze brakuje, aby działania marketingowe były bardziej efektywne.

Obecnie content marketing stosuje się do wsparcia działań SEO. Strony internetowe muszą więc mieć miejsce na treść wysokiej jakości. Dosłownie mozna powiedzieć, że obecnie strony poprzez dobrą treść mogą się wybić lub znacznie spaśćw rankingu. Trzeba też dbać o wyświetlanie się treści dla strony w wersji mobilnej. Musi być ona czytelna i łatwa do przeczytania nawet na małym urządzeniu.

Z drugiej strony, aby poukładać treści oddziela się główną stronę od podstron, przeznaczonych tylko do publikacji treści marketingowych. Dzięki temu strona zawsze wygląda estetycznie, ale i użytkownicy przyzwyczajeni, że artykuły do poczytania czy filmiki z instrukcjami znajdą w zakładkach jak Blog czy Q&A, od razu wiedzą, gdzie kliknąć. Podczas optymalizacji strony internetowej można wynzaczyć miejsca, a nawet tematy, które są najchętniej klikane i pracować według tych statystyk.

Content marketing wspiera też działania SEO, ponieważ w zamieszczanych treściach można używać w sposób naturalny słowa kluczowe czy linki, które są powiązane tematycznie. Istotne są jednak tutaj apsekt praw autorskich i duplikacja treści. Nie możesz na stronie zamieszczać skopiowanych treści od innych. Jeśli potrzebujesz ciekawych materiałów skontaktuj się z nami. Nasza dedykowana redakcja pomoże Ci zadbać o treści. 

Unikalne grafiki, mogą zmniejszać widoczność strony

Po wejściu w użycie HTML 5 spopularyzowane zostało dodawanie filmów mp4 jako tło strony. Z pozoru efektowne i proste, a bardzo utrudniające życie seowcom.

Tak samo dodawanie w tle czy ogólnie w treści strony zdjęć o wadze 10 MB, a czasem nawet więcej nie jest aż tak dobrym pomysłem, jakby się mogło wydawać.

Najgorsze strony internetowe to między innymi takie, które już na starcie są bardzo obciążone i zużywają dużo transferu przez serwer. Ponadto osadzenie pliku video jako tła znacznie spowalnia wczytywanie się strony.

I tu pojawia się ten sam problem techniczny, jaki występuje przy nadużywaniu JavaScript. Strona wczytuje się za wolno: użytkownicy wychodzą, Google ocenia ją jako kiepskiej jakości.

Także wersja mobilna takiej strony może nie działać, tak jak chcemy, ponieważ na urządzeniach mobilnych filmiki nie będą odtwarzać się automatycznie.

Tak samo dodawanie dużych wagowo zdjęć nie jest przydatne. Warto je skompresować choćby stosując wtyczki do WordPressa, czy w inny sposób zmniejszając ich rozmiar, przy zostawieniu tej samej jakości. Wtedy strona będzie nadal atrakcyjna, ale załaduje się szybciej. Co jest korzystne i dla odbiorców, i pod kątem oceny przez Google.