Walka o pozycje osiągane przez stronę w wynikach wyszukiwania nie jest łatwa. A niektóre praktyki stosowane do tworzenia witryn bardziej przeszkadzają, niż pomagają. Żeby strona mogła osiągnąć czołowe pozycje, musi być odpowiednio przygotowana technicznie.

Dlatego prace zaczyna się od optymalizacji, a potem przechodzi się do pozycjonowania. Jednak są strony, które wymagają tak wiele pracy, że specjalista SEO może doznać nawet szoku. O jakich typach stron mówimy?

Strony we Flashu to już przeszłość

Są firmy, które raz postawionej strony internetowej nigdy nie odświeżały. Niestety dobre strony internetowe, to takie, nad którymi praca trwa cały czas. Nie wchodząc nawet w tematykę marketingu treści, którą trzeba dodawać na bieżąco, warto wiedzieć, że trendy w wyglądzie czy budowie stron się zmieniają.

Strona we flashu nie jest już ani innowacyjna, ani użyteczna. Jeszcze 10 lat temu takie strony były bardzo powszechne. Do dzisiaj mają swoich zwolenników.

Jeśli przez lata strona nie była odświeżana i jest nadal oparta o technologię flash, to optymalizacja i pozycjonowanie będą niezwykle trudne i długotrwałe.

Największe wady technologii flash to między innymi konieczność używania wtyczek flash player do przeglądania stron www, przez wszystkich użytkowników, którzy taką witrynę chcieliby odwiedzić.

Ponadto czas ładowania takiej strony jest bardzo długi, a to nie sprzyja oczekiwaniom użytkowników. Jednak pod kątem pozycjonowania bardziej problematyczne jest to, że takich stron roboty indeksujące Google nie będą w stanie zobaczyć i poprawnie skatalogować, a więc w tym stanie technicznym, nie pojawią się w wynikach wyszukiwania!

Nadmierne wykorzystywanie JavaScript

Skrypt językowy, JavaScript umożliwia obsługę tzw. dynamicznych treści na stronie internetowej. Między innymi odpowiada za kontrolowanie multimediów czy animacje obrazów. Kilka linijek kodu wystarczy, aby stworzyć dynamiczną i multimedialną stronę.

Jednak nadmierne wykorzystanie JavaScript na stronie może być bardzo problematyczne przy jej pozycjonowaniu.

Problemem jest indeksowanie przez roboty wyszukiwarki Google takich stron. Prowadząc testy nad takimi stronami, można zauważyć, że nie ma pewności, że roboty indeksujące Google samodzielnie zaindeksują stronę.

Najczęściej trzeba indeksowanie zainicjować ręcznie. A nawet wtedy nie ma gwarancji, że Google taką stronę zaindeksuje.

Nawet jeśli strona nie wykorzystuje nadmiernie JavaScript to pojawienie się nawet najmniejszych błędów w kodzie, będzie sygnałem o ujemnej jakości tej witryny dla Google. Dopiero po znalezieniu i naprawie błędny wynik jakości, a przez to potencjalnie pozycja strony w wynikach wyszukiwania się poprawi.

Warto też wspomnieć, że nawet najmniejszy błąd w JavaSprit sprawi, że cały skrypt się posypie, a Google nie będzie w stanie odczytać skryptu prawidłowo, a już na pewnie no tak, jak strona ma wyglądać.

Problematyczny jest też czas ładowania się strony. Priorytetem jest tworzenie stron internetowych, które ładują się w całości w czasie mnie niż 3 sekundy. Jest to granica wyznaczana przez użytkowników, ponieważ aż 80% opuszcza stronę, jeśli nie załaduje się w 3 sekundy.

Duża ilość plików JavaScript powoduje wydłużenie się czasu ładowania strony. Przez co użytkownicy ją opuszczają, a także Google nie ocenia takiej strony jako sprawnie działającej.

Strona typu onepage – jedna strona bez dodatkowych zakładek

Standardowo strony internetowe dzielą się na zakładki. Każda z nich jest zwykle osobną podstroną, o osobnych adresie url.

A co, jeśli strona jest onepage, czyli jednostronicowa bez żadnych zakładek nawet bloga? Stwarza to problem. Takie strony www nadają się tylko do jednego celu: przedstawienia wizytówki firmy.

Oczywiście można na nich dodać też inne treści, które będą wyglądać bardzo estetycznie i uporządkowanie. A to lubią internauci, ale ich budowa daje małe pole do popisu specjalistom SEO.

Projektowanie stron www powinno się wykonywać z myślą o tym, że taka strona będzie wymagała optymalizacji i pozycjonowania. A strony typu onepage mają ograniczoną widoczność w wyszukiwarkach. Potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nami!

Ponadto cały content marketing, który będzie dodany na taką stronę, musi być wybitnie dobrej jakości. Wszystkie zdjęcia muszą być dobrze opisane. Sama strona bardzo wysokiej wydajności, zoptymalizowana pod każdym kątem i posiadająca wersję mobilną.

Mimo to nie można oczekiwać, że taka strona znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Brak miejsca na content marketing

Najprościej jest wprowadzić na stronę internetową content marketing przez dodanie zakładki blog albo poradnik, czy innego miejsca, które samą nazwą wskaże, że będą tam zamieszczane treści tematyczne.

Obecnie content marketing stosuje się do wsparcia działań SEO. Strony internetowe muszą więc mieć miejsce na treść wysokiej jakości.

Z drugiej strony, aby poukładać treści oddziela się główną stronę od podstron, przeznaczonych tylko do publikacji treści marketingowych. Dzięki temu strona zawsze wygląda estetycznie, ale i użytkownicy przyzwyczajeni, że artykuły do poczytania czy filmiki z instrukcjami znajdą w zakładkach jak Blog czy Q&A, od razu wiedzą, gdzie kliknąć.

Content marketing wspiera też działania SEO, ponieważ w zamieszczanych treściach można używać w sposób naturalny słowa kluczowe czy linki, które są powiązane tematycznie.

Ponadto dobra treść będzie polecana dalej, a to wywoła ruch organiczny. Dlatego każda strona www potrzebuje miejsca na treści, a takim jest np. blog.

Film jako tło lub gigantyczne fotografie

Po wejściu w użycie HTML 5 spopularyzowane zostało dodawanie filmów mp4 jako tło strony. Z pozoru efektowne i proste, a bardzo utrudniające życie seowcom.

Tak samo dodawanie w tle czy ogólnie w treści strony zdjęć o wadze 10 MB, a czasem nawet więcej nie jest aż tak dobrym pomysłem, jakby się mogło wydawać.

Najgorsze strony internetowe to między innymi takie, które już na starcie są bardzo obciążone i zużywają dużo transferu przez serwer. Ponadto osadzenie pliku video jako tła znacznie spowalnia wczytywanie się strony.

I tu pojawia się ten sam problem techniczny, jaki występuje przy nadużywaniu JavaScript. Strona wczytuje się za wolno: użytkownicy wychodzą, Google ocenia ją jako kiepskiej jakości.

Także wersja mobilna takiej strony może nie działać, tak jak chcemy, ponieważ na urządzeniach mobilnych filmiki nie będą odtwarzać się automatycznie.

Tak samo dodawanie dużych wagowo zdjęć nie jest przydatne. Warto je skompresować choćby stosując wtyczki do WordPressa, czy w inny sposób zmniejszając ich rozmiar, przy zostawieniu tej samej jakości. Wtedy strona będzie nadal atrakcyjna, ale załaduje się szybciej. Co jest korzystne i dla odbiorców, i pod kątem oceny przez Google.