Do tej pory odpowiedź „to zależy” najczęściej można było usłyszeć w kontekście rozważań ekonomicznych. Obecnie używa się jej, omawiając pozycjonowanie stron internetowych. Każda strona internetowa jest inna, dlatego też nigdy nie można powiedzieć, ile czasu zajmie zoptymalizowanie jej oraz wprowadzenie na pozycje w czołowej dziesiątce wyników.

Do tego trzeba brać pod uwagę zmiany w algorytmach Google oraz rekomendacje wprowadzane przez tę firmę, które mają na celu zmuszenie właścicieli stron, do polepszania ich jakości. Jest zbyt wiele czynników do przeanalizowania, aby móc odpowiedzieć inaczej niż „to zależy”.

Audyt strony pokaże, co wymaga optymalizacji

Od optymalizacji strony dużo zależy. Audyt SEO pozwala określić zakres prac nad technicznym aspektem witryny. Sprawnie działająca strona, z bardzo dobrym profilem linkowania, bez błędów, z dobrą historią – to podstawa, którą można pozycjonować. Zatem „to zależy”, czy pozycjonowanie przyniesie efekt, także od technicznej kondycji witryny.

Wiele osób uważa, że analiza i interpretacja wyników audytu strony to rzecz drugorzędna. A tymczasem, trzeba to traktować priorytetowo. Nie tylko pod kątem odwiedzin robotów indeksujących Google, które katalogują strony, ale przede wszystkim odwiedzin użytkowników.

Obecnie ocenia się, że jeśli użytkownik po 3 sekundach od wejścia na stronę nie zobaczy załadowanej kompleksowo treści, to nie będzie czekał i z niej wyjdzie. Także błędne przekierowania, które kierują odbiorcę na stronę 404, nie skłonią go do powrotu.

Analiza SEO pozwala więc na poprawienie strony tak, aby była wartościowa dla Google, ale i dla potencjalnych użytkowników. Każdą stronę Google widzi inaczej, ale strony, które są kiepskiej jakości, wprowadzają użytkowników w błąd czy mają niekorzystną przeszłość, nie są wysoko oceniane. Potrzebujesz pomocy przy budowie dobrej strony www, sprawdź krok po kroku jak to robimy.

Negatywna ocena przez Google – co to oznacza?

Nawiązując do przeszłości witryny, warto wiedzieć, że kupiona domena może mieć atrakcyjny adres url, ale równie dobrze mogła być wcześniej przez Google zbanowana lub nadal jest, dlatego ktoś postanowił ją sprzedać.

Zatem jeszcze przed wykupieniem domeny trzeba zrobić analizę SEO, aby sprawdzić, czy teoretycznie wartościowy adres nie sprawi potem problemów.

Im dłużej strona była oceniana negatywnie przez Google, tym trudniej będzie wprowadzić ją na dobre pozycje. Samo wychodzenie z nałożonego filtra może trwać miesiącami.

A to oznacza, że przez wiele miesięcy mimo prowadzonych prac nad stroną nie pojawi się ona w organicznych wynikach wyszukiwania na zadowalającej pozycji.

Optymalizacja witryny zawsze pomaga podnieść jakość strony. Mimo to nie jest gwarancją, że witryna nagle pojawi się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Błędy techniczne pojawiające się na stronie są dużą przeszkodą, aby osiągnąć pozycję TOP 10, ale pozycjonowanie jest tak skomplikowaną dziedziną, że nigdy nie ma pewność, czy strona jest już idealnie dopasowana do wytycznych i algorytmów Google.

Pozycjonowanie jest intuicyjne

To, czy strona wskoczy na wysokie pozycje, zależy też od samych prac z zakresu pozycjonowania. Nie ma jednej odpowiedzi jak pozycjonować, ponieważ wszystkie działania opierają się na metodzie testów i błędów. Doświadczona osoba może bardzo szybko zobaczyć, które narzędzia dają zamierzony efekt, ale nie będzie to stałe! Ponadto koszt pozycjonowania strony może zależeć od jej stanu technicznego oraz jakości. Inaczej pozycjonuje się markę, a inaczej pojedynczy produkt.

Google Inc. jako właściciel wyszukiwarki Google ma prawo wprowadzać zalecenia dotyczące dobrych praktyk prowadzenia strony internetowej. Nie ma jednak przewodnika, jak pozycjonować stronę.

Ponadto firma Google zmienia co jakiś czas zalecenia, a co za tym idzie – algorytmy, które mają weryfikować strony, czy też wprowadza nowe narzędzia oceny jakości stron.

Te informacje nie są podawane publicznie. Może się okazać, że przez wprowadzone zmiany metody pozycjonowania, które działały jeszcze pół roku temu, teraz nie działają wcale.

Natomiast nie zrozummy błędnie sformułowania, że pozycjonowanie jest intuicyjne. Nie każda osoba może się nim zająć. Potrzeba ogromnej wiedzy o budowie stron, profilach linków, umiejętności interpretowania danych z audytów UX itd., aby wiedzieć, co poprawić albo jakie prace prowadzić. Z nami stanie się to proste!

Trzeba też śledzić na bieżąco nowinki z branży i umiejętnie je wprowadzać. Oparcie swojej wiedzy na wiadomość o konieczności pozyskiwania linków prowadzących do strony z różnych miejsc, zawsze kończy się nałożeniem kary przez Google.

Dlatego też na pytania o koszty, a także same metody czy nawet czas pozycjonowania, aby doprowadzić witrynę do miejsca w TOP 10, odpowiedź jest jedna: „to zależy”.