Skip to main content

Czy agencja SEO na wiele Twoich pytań odpowiedziała: “to zależy”? Nie ma w tym naprawdę nic dziwnego, ponieważ pozycjonowanie wymaga wielu działań, które zależne są od m.in. pozycji strony w Google, jej technicznej kondycji, struktury strony, a nawet od tego, w jakim celu ją posiadasz. SEO obejmuje szeroko zakrojone działania i jest czymś więcej niż metodą na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. 

Dlatego tej odpowiedzi używa się również omawiając pozycjonowanie stron internetowych. Każda strona internetowa jest inna, dlatego też nigdy nie można powiedzieć, ile czasu zajmie zoptymalizowanie jej oraz wprowadzenie na pozycje w czołowej dziesiątce wyników. Wysokie pozycje w Google niekiedy wymagają wielomiesięcznych prac, przygotowania treści pod SEO, a nawet poprawienia elementów, które mogły się wydawać nieistotne.

Do tego trzeba brać pod uwagę zmiany w algorytmach Google oraz rekomendacje wprowadzane przez tę firmę, które mają na celu zmuszenie właścicieli stron, do polepszania ich jakości. Jest zbyt wiele czynników do przeanalizowania, aby móc odpowiedzieć inaczej niż „to zależy”. 

Optymalizacja SEO — najpierw audyt, potem strategia SEO

Wszystkie działania zaczynane są od kompleksowego audytu SEO. Aby skutecznie przeprowadzić działania SEO, trzeba wiedzieć, co należy poprawić, zmienić, zaktualizować i dopiero wtedy można zacząć prowadzić prace docelowe. Tak naprawdę optymalizację i pozycjonowanie łączy się przez cały czas. Audyt SEO pozwala określić zakres prac nad technicznym aspektem witryny. Sprawnie działająca strona, z bardzo dobrym profilem linkowania, bez błędów, z dobrą historią – to podstawa, którą można pozycjonować. Zatem mamy tu po raz kolejny wyjaśnienie hasła „to zależy”. W tym wypadku od wyników audytu.

Wiele osób uważa, że analiza i interpretacja wyników audytu strony to rzecz drugorzędna. A tymczasem, trzeba to traktować priorytetowo. Nie tylko pod kątem odwiedzin robotów indeksujących Google, które katalogują strony, ale przede wszystkim odwiedzin użytkowników. SEO jest działaniem, które pomoże Twojej witrynie nie tylko wybić się do TOP 10, ale i sprawnie działać, aby użytkownicy po prostu chcieli z niej korzystać.

Obecnie ocenia się, że jeśli użytkownik po 3 sekundach od wejścia na stronę nie zobaczy załadowanej kompleksowo treści, to nie będzie czekał i z niej wyjdzie. Także błędne przekierowania, które kierują odbiorcę na stronę 404, nie skłonią go do powrotu. A zatem zoptymalizowana pod SEO strona będzie po prostu łatwiejsza w korzystaniu dla jej użytkowników. Innym etapem pozycjonowania jest content marketing, który sprawi, że użytkownik na stronie zobaczy to, co go interesuje. A jeśli teksty SEO będą naprawdę ciekawe, to ponownie wróci. Wtedy konwersja się zwiększy, a sama witryna zyska nie tylko nowych odbiorców, ale Twoja firma zyska też nowych klientów.

Analiza SEO pozwala więc na poprawienie strony tak, aby była wartościowa dla Google, ale i dla potencjalnych użytkowników. Każdą stronę Google widzi inaczej, ale strony, które są kiepskiej jakości, wprowadzają użytkowników w błąd czy mają niekorzystną przeszłość, nie są wysoko oceniane. Dlatego, aby podnieść widoczność Twojej strony, potrzebne są też SEO techniczne, content marketing, czy testy UX. Potrzebujesz pomocy przy budowie dobrej strony www, sprawdź krok po kroku jak to robimy. 

„To zależy” – najczęstsza odpowiedź w SEO

Negatywna ocena przez Google – czy działania SEO ją naprawią?

Ważna z punktu widzenia SEO jest też ocena samej strony przez Google. Jakie ma to znaczenie dla SEO? Może się zdarzyć, że do agencji przyjdzie właściciel strony, który odkupił od kogoś innego atrakcyjny adres url i chce go wykorzystać do budowy swojej strony.

Warto jednak pamiętać, że wszelkie działania SEO pozostawiają ślad i że kupiona domena może mieć atrakcyjny adres url, ale równie dobrze mogła być wcześniej przez Google zbanowana lub nadal jest, dlatego ktoś postanowił ją sprzedać. Stosowanie tzw. metod black hat SEO mogło doprowadzić do tego, że roboty Google uznały, że witryna łamie zasady SEO, dozwolone przez tę wyszukiwarkę. I zablokowało całkowicie widoczność stron z tej domeny.

Zatem jeszcze przed wykupieniem domeny trzeba zrobić analizę SEO, aby sprawdzić, czy teoretycznie wartościowy adres nie sprawi potem problemów. Szybkie zwiększenie widoczności, czasami prowadzi do takich właśnie problemów. Zwłaszcza jeśli nie wiemy, jakie SEO off-site było prowadzone i co na to Google.

Im dłużej strona była oceniana negatywnie przez Google, tym trudniej będzie wprowadzić ją na dobre pozycje. Samo wychodzenie z nałożonego filtra może trwać miesiącami. A to oznacza, że przez wiele miesięcy mimo prowadzonych prac nad stroną nie pojawi się ona w organicznych wynikach wyszukiwania na zadowalającej pozycji.

Drugim “to zależy” jest otrzymanie przez stronę, którą ty prowadzisz takiego bana. W branży SEO jest wiele mitów i faktów, które trzeba poznać. Google zależy na użytkownikach Internetu bardziej, niż na Twojej firmie. Choć i Ty jesteś użytkownikiem wyszukiwarki, to musisz zadbać, aby off-site SEO nie łamało prawa, ogólnych zasad współżycia w społeczeństwie oraz regulaminu korzystania z wyszukiwarek internetowych, w których chcesz uzyskać wysokie pozycje. Wystarczy jeden błąd, aby Google oznaczyło stronę, jako podejrzaną i wyciągnęło z nierzetelnych akcji konsekwencje.

Szukasz specjalisty SEO, który pomoże rozwiązać Ci ten kłopot? Skonstatuj się z nami, aby dowiedzieć się, jak możemy Ci pomóc. 

Algorytm Google – element SEO, o którym musisz pamiętać

Choć może nam się wydawać, że to od Search Engine Optimization zależy, to, na jakiej pozycji znajdzie się strona. To nie do końca tak jest. Już podstawy SEO wyjaśniają, że ważne jest też to, jak działa zamia wyszukiwarka treści, aby dostosować się do jej charakterystyki i tworzyć treści, jak i kod strony, które będą przyjazne i spełnią jej wymagania. Z drugiej zaś strony samo Google udostępnia nam narzędzia SEO, które pozwalają na analizę witryny, jak Google Analytics, a co za tym idzie optymalizację treści. Kolejne narzędzie to Google Search Console. A także wszystkim znane narzędzie marketingowe Google Ads.

Możemy powiedzieć, że prowadzone przez nas white hat SEO, opiera się o prowadzenie działań SEO zgodnych z dobrymi praktykami, którymi kieruje się wyszukiwarka Google. Staramy się, aby strona została uznana za miejsce z treścią wysokiej jakości i nie miała żadnych problemów technicznych, które wpływałyby na jej widoczność. Inwestycja w SEO musi być kompleksowa, aby zobaczyć jego efekty.

To, czy strona wskoczy na wysokie pozycje, zależy też od samych prac z zakresu pozycjonowania. Nie ma jednej odpowiedzi jak pozycjonować, ponieważ wszystkie działania opierają się na metodzie testów i błędów. Doświadczona osoba może bardzo szybko zobaczyć, które narzędzia dają zamierzony efekt, ale nie będzie to stałe! Dlaczego? Choćby dlatego, że Google jak i inne wyszukiwarki mają różne algorytmy. Kiedy one się zmieniają, SEO twojej strony również będzie musiało się zmienić.

Google Inc. jako właściciel wyszukiwarki Google ma prawo wprowadzać zalecenia dotyczące dobrych praktyk prowadzenia strony internetowej. Nie ma jednak przewodnika, jak pozycjonować stronę. 

Ponadto firma Google zmienia co jakiś czas zalecenia, a co za tym idzie – algorytmy, które mają weryfikować strony, czy też wprowadza nowe narzędzia oceny jakości stron.

Te informacje nie są podawane publicznie. Może się okazać, że przez wprowadzone zmiany metody pozycjonowania, które działały jeszcze pół roku temu, teraz nie działają wcale.

Natomiast nie zrozummy błędnie sformułowania, że pozycjonowanie jest intuicyjne. Nie każda osoba może się nim zająć. Potrzeba ogromnej wiedzy o budowie stron, profilach linków, umiejętności interpretowania danych z audytów UX itd., aby wiedzieć, co poprawić albo jakie prace prowadzić. Z nami stanie się to proste!

Trzeba też śledzić na bieżąco nowinki z branży i umiejętnie je wprowadzać. Oparcie swojej wiedzy na wiadomość o konieczności pozyskiwania linków prowadzących do strony z różnych miejsc, zawsze kończy się nałożeniem kary przez Google.

Dlatego też na pytania o koszty, a także same metody czy nawet czas pozycjonowania, aby doprowadzić witrynę do miejsca w TOP 10, odpowiedź jest jedna: „to zależy”.