Każda osoba, która ma swoją stronę internetową, czy to prywatnego bloga, czy firmową witrynę do promocji swojej działalności, liczy na to, że pojawią się na niej odwiedzający. Bez ruchu na stronienie nie można liczyć na sukces tejże witryny. A przecież im więcej osób ją odwiedzi, tym lepiej dla Twojej firmy. Każde kliknięcie może potencjalnie zwiększyć zyski marki.
Dlatego zwłaszcza dla stron firmowych, w tym sklepów internetowych, brak ruchu może oznaczać kłopoty. Najlepszy jest ruch organiczny, pozyskany z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Jednak, aby go pozyskać, strona musi być na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Jak to zrobić, aby trafić do pierwszych 10 pozycji w Googlach?
Ruch organiczny a płatny — definicja
Dla uproszczenia można przedstawiać ruch na stronie jako bezpłatny i płatny. Jednak obojętnie od rodzaju sprowadzonego ruchu, każdy typ może przynieść potencjalnych klientów przez zwiększenie liczby użytkowników, którzy na stronę wchodzą. Są jednak zasadnicze różnice, które warto znać, gdy jesteś zainteresowany pozyskaniem ruchu z wyszukiwarek i pozycjonowaniem swojej strony.
Wyniki organiczne, czy też organiczny ruch na stronie internetowej, generują osoby, które po prostu wyszukując coś w Google, Yahoo czy Bing przeszły na stronę docelową. Nie klikały w reklamę, ani w żadne banery zachęcające do wejścia. Po prostu zdecydowały, że z listy wygenerowanych wyników w polu search, ta strona ich zainteresowała najbardziej i na nią kliknęły. Jest to bezpłatny ruch na stronie internetowej związany z bezpośrednim zainteresowaniem użytkownika.
Dla porównania o ruchu płatnym mówimy wtedy, kiedy to dzięki płatnym działaniom firmy, ktoś wejdzie na stronę www. Najczęściej będzie to przejście za pośrednictwem płatnych reklam Google Ads.
Jednak można zwiększyć ruch na stronie internetowej związany z użytkownikami, którzy nie sugerują się reklamami. Aby jednak zwiększyć swoje szanse, potrzebne jest uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Za miarę sukcesu określa się pozycje na miejscach od 1 do 10. Strony znajdujące się nieco niżej na liście, wyświetlane są już na kolejnych stronach wyników, na które wchodzimy już rzadziej.
W jaki sposób można zwiększyć ruch organiczny na swojej stronie?
Ponieważ najczęściej to z pierwszej strony wyników rodzi się ruch organiczny, czyli przejścia na stronę. Wyszukiwarka Google kataloguje strony i pokazuje użytkownikom tylko te najlepsze i najbardziej zgodne z wyszukiwanym hasłem. Zatem strony, które znajdą się w takich wynikach, gdy ktoś w ten sposób na nie trafi, odnotują ruch organiczny.
Warto jednak wiedzieć, że pozycjonowanie stron w Google to proces długotrwały i jeśli zależy Ci na pojawieniu się na pierwszej stronie natychmiastowo, jedynym sposobom będzie włączenie płatnej kampanii AdWords. Linki sponsorowane pokazują się na pierwszych miejscach wyników. I co ciekawe – w pewnym stopniu mogą też generować ruch organiczny. Reklamy są wyżej w wynikach wyszukiwania, ale pośrednio wpływają na organiczne wyniki. W jaki sposób? Po prostu dana osoba, widząc po raz kolejny konkretną stronę, firmę czy produkt, sama zacznie go szukać i zamiast wchodzić w reklamy, wybierze coś, co już zna.
Praca nad zdobyciem ruchu na stronie to przede wszystkim optymalizacja i pozycjonowanie. Każda strona musi działać bez zarzutu, aby użytkownicy chcieli z niej korzystać. Niezależnie, czy chcesz zwiększyć ruch organiczny, czy też wolisz wykorzystać płatny. Od tego poprawy technicznej, ale i poprawy działania pod kątem użytkowników, jest optymalizacja, którą zaczynamy od audytu SEO. W celu opracowania takiego audytu zapraszamy do kontaktu.
Na podstawie raportu o działaniu witryny wprowadza się poprawki, aby ładowała się szybciej i nie pojawiały się błędne przekierowania. Może też być potrzebna inna optymalizacja techniczna jak usunięcie błędów z kodu strony czy dodanie wtyczek w wypadku stron na WordPressie. Pozyskanie ruchu, nie polega więc tylko na zaciekawieniu użytkowników opisem linków w wynikach wyszukiwania, ale aby zwiększyć organiczny ruch, sama strona technicznie musi działać idealnie.
Ważne są wszystkie aspekty działania witryny. Między innymi linkowanie wewnętrzne. Adresy url w obrębie strony muszą być przyjazne, ale też wykorzystuje się w nich słowa kluczowe, na które chcemy serwis pozycjonować. Ponadto linki muszą być jasne dla Google, aby roboty indeksujące mogły stronę poprawnie skatalogować, a potem wyświetlić ją przy odpowiednich frazach w wynikach wyszukiwania.
Sama treść musi się też wyświetlać poprawnie na każdym urządzeniu. Nie można stworzyć strony, która będzie się dobrze pokazywać tylko w jednej przeglądarce. Optymalizacja www to też zapewnienie wszystkim użytkownikom internetu dostępu do niej. Oznacza to, że strona musi być przygotowana pod odwiedziny z urządzeń mobilnych i być czytelna w każdej przeglądarce. A do tego nie może być odcięta od źródła pozyskania ruchu, tylko dlatego, że sam z jakiegoś nie korzystasz.
Czym zachęcić użytkownika do odwiedzin witryny?
Kiedy strona jest już gotowa technicznie, trzeba zapełnić ją dobrą treścią. Bardzo potrzebny jest content marketing, czyli marketing treści. Dana strona musi zawierać interesujące, ale też merytoryczne treści, które zachęcą odbiorców do skorzystania z usług firmy czy do dokonania zakupu produktów. Ta forma marketingu internetowego nie ma na celu stricte reklamy, ale ma budować relacje z klientami i zwiększać jego zaufanie do marki. Przez dodawanie wartościowych treści można pozyskać ruch organiczny, ponieważ Google promuje treści wysokiej jakości, a sami użytkownicy też chętnie przeczytają specjalistyczny artykuł z listy wyników wyszukiwania.
Jak pozycjonować stronę za pomocą marketingu treści? Najważniejsze jest określenie wszystkich użytkowników, którzy powinni trafić na naszą stronę, czyli ustalenie grupy docelowej. Nawet teksty reklamowe zachęcające do skorzystania z usług czy zakupu produktów muszą być napisane w stosowny sposób i być skierowane do konkretnej grupy.
Jeżeli sami nie wiemy, jak przekazać informacje o ofercie lub choćby swoją wiedzę, która przyda się użytkownikom, może w tym pomóc copywriter. Najlepiej jednak trzymać się tematyki związanej z prowadzoną działalnością. Tak naprawdę każda firma może utworzyć na stronie zakładkę blog, którą wypełni się treściami wysokiej jakości i na temat, o którym chcą poczytać użytkownicy. Mogą to być artykuły o nowościach w branży, poradniki, a nawet proste pytania i odpowiedzi.
Sprawdzą się też filmiki czy tutoriale. Osoby korzystające z wyszukiwarek najczęściej szukają odpowiedzi na pytania oraz informacji o innowacjach. Łatwo można to wykorzystać i skierować zainteresowanie na naszą stronę. Internetowy marketing daje też inne korzyści. Przede wszystkim jest mniej kosztowny niż tradycyjna reklama, po drugie oprócz zwiększenia ruchu na stronie wzrasta też pozycja w wyszukiwarce. Ważne jednak, że sami klienci, odnajdując ciekawe treści, będą na stronę wracać po więcej informacji, a to oznacza realne zyski dla firmy.
Dlaczego ruch organiczny na stronie nie pojawia się od razu?
Aby trafić do wyników wyszukiwania wyświetlanych przez wyszukiwarki na pierwszej stronie, trzeba się mocno napracować. Nie ma jednej odpowiedzi jak pozycjonować stronę, aby efekty były szybkie. Tak naprawdę stawiając na ruch organiczny, trzeba na samym początku włożyć w to wiele pracy i wysiłku. Korzystanie ze stałych kampanii reklamowych, czyli ruchu płatnego będzie korzystne w każdym momencie prac nad promowaniem strony.
Jednak chcąc uzyskać efekty długofalowe, trzeba pracować systematycznie nie tylko nad pozycjonowaniem, ale i optymalizacją strony. Jeśli pragniesz uzyskać wyżej wymienione efekty, sprawdź jak my przechodzimy przez ten proces. Wszystkie działania powinny być też wykonywane na podstawie strategii, aby ich nie powielać, ale też, aby się uzupełniały. Zaplanowane działania na większą skalę przyniosą szybsze Nie efekty niż tylko korzystanie z jednej metody.