Bardzo wiele osób używa słów SEO i pozycjonowanie jako zamienników. Tak samo, jak w wypadku słów kredyt i pożyczka, one mają zupełnie inne definicje, a ich używanie na zmianę jest błędne.

Czym jest SEO? To optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. Jednak działania te dzieli się na ściśle techniczne np. poprawa kodu strony, jak i optymalizację treści np. content marketing.

Czym jest pozycjonowanie? Samo pozycjonowanie to działania poprawiające pozycję osiąganą przez stronę w wyszukiwarce. I jest pojęciem szerszym niż optymalizacja. Co jeszcze trzeba wiedzieć?

Optymalizacja strony, czyli jak działa SEO

Od optymalizacji zaczyna się pozycjonowanie, a sama optymalizacja strony zaczyna się od zrobienia audytu SEO. Jego wyniki pokażą jakie zmiany trzeba wprowadzić np. w treści widocznej dla internautów. Sprawdź jak go przeprowadzamy.

Wprowadza się także zmiany bardziej związane z samą budową strony, które mają za zadanie polepszyć i przyspieszyć jej działanie, a co za tym idzie wpłynąć pozytywnie na podwyższenie czynników rankingowych istotnych dla Googli.

Jeśli to potrzebne zmienia się kod witryny, co ma bezpośredni wpływ na wygląd strony www. Można podzielić ogólnie optymalizację na zakres prac:

  • Nad treścią strony,
  • Nad kodem i strukturą strony,
  • Nad profilem linków przychodzących.

Optymalizacja stron www musi być kompleksowa, aby dała oczekiwane efekty. Oczywiście nie zawsze potrzebna jest silna ingerencja w treści, jeśli właściciel strony stosuje już techniki marketingowej, jak np. content marketing.

Jednak zawsze można poprawić rozmieszczenie słów kluczowych w treści, dodawanie bardziej unikatowych i odpowiadających na potrzeby użytkowników treści, czy też poprawienie elementów takich jak meta tagi i hierarchizacja nagłówków (H1, H2 itd.).

W ramach optymalizacji treści poprawia się też wygląd strony. Można dodać bardziej czytelne menu czy podzielić serwis na podstrony. Przykładowo osobno dodać zakładkę blog, gdzie będą publikowane artykuły specjalistyczne.

Z kolei do czynności prowadzonych w ramach optymalizacji kodu i struktury strony można zaliczyć wprowadzenie standardów W3C, które odpowiadają za poprawne wyświetlanie się strony na różnych urządzeniach.

Optymalizacja SEO to także poprawienie działania strony, aby szybciej się ładowała, zużywała mniej miejsca na serwerze czy transferu. Trzeba też zadbać o przyjazne adresy url, prowadzące do każdej z części strony.

Nie tylko linki wewnętrzne, ale i linki przychodzące muszą mieć dobry profil. Oznacza to, że wszystkie linki SEO trzeba objąć optymalizacją. Choć przy linkach przychodzących skupia się na parametrach jakościowych samej strony i adresów, z których prowadzą do niej linki zewnętrzne. Można to skojarzyć z linkbuilding, co jest jedna z technik pozycjonowania.

Podstawowe techniki pozycjonowania

Tak naprawdę pozycjonowanie zawiera w sobie SEO. Oznacza to, że sama optymalizacja jest jedną z technik pozycjonowania. Jednak wiele osób, jeżeli jest świadoma różnicy wedle definicji tych słów, może myśleć, że wystarczy prowadzić jeden zakres działań, aby strona wskoczyła na dobre pozycje w wyszukiwarce. Niestety może to być niewystarczające.

Samo pozycjonowanie zaczyna się od audytu SEO. Po wprowadzeniu wytycznych co do optymalizacji serwisu można przystąpić do innych technik pozycjonowania. Między innymi jest to wspomniany wyżej linkbuilding.

Linkowanie to cały proces działań mający na celu zmotywowanie użytkowników strony do udostępniania jej dalej np. na innych stronach, w social mediach, na forach dyskusyjnych itd. Ideą jest też, aby były to serwisy tematycznie powiązane ze stroną, do której prowadzą linki.

W ten sposób pozyska się ruch organiczny. Pozyskiwanie dobrej jakości linków jest najważniejsze. Bardzo dokładnie sprawdzamy miejsca pod linki zewnętrzne. Przy linkbuilding liczy się zawsze jakość, a nie ilość.

Jednak, aby strona była na tyle ciekawa, że będzie w naturalny sposób polecana dalej, musi mieć dobrą treść. Tym z kolei zajmuje się content marketing. Inaczej nazywany marketingiem treści.

Działanie to polega na tworzeniu bardzo wysokiej jakości treści, która jest pożądana przez odbiorców. Może to być artykuł tematyczny zamieszczony w ramach bloga, infografika, poradnik czy nawet filmik instruktażowy. Każda firma z pewnością znajdzie treści, które może w ten sposób przedstawić na swojej stronie.

Dość trudną techniką jest WoMM marketing, czyli marketing szeptany. Źle prowadzony nazywa się potocznie „marketingiem szemranym”. To działania wedle zasady oparte jest na rekomendacji strony, a przez to marki, produktu lub usługi, innymi użytkownikom.

Jednak można go prowadzić na kilka sposobów. Sama firma – właściciel strony – staje się jej rzecznikiem i udziela się z oficjalnego konta w kanałach dyskusyjnych, aby pomagać użytkownikom poznać markę czy dostarczyć odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

WoMM marketing to tak zwany marketing szeptany. Bardzo popularny zwłaszcza na forach internetowych. Można go prowadzić przy pomocy influencerów, czyli liderów opinii. Bardziej powszechne jest jednak zlecania takich wpisów osobom obeznanym w tematyce, które mogą pełnić funkcję przedstawiciela marki, który odpowie na wszystkie pytania i poleci konkretne usługi czy produktu, przy okazji dodając link do wpisu. Chcesz wiedzieć więcej, zapraszamy do kontaktu!

Black Hat SEO – techniki zakazane

Zawsze warto pamiętać o dwóch sprawach. Po pierwsze nie ma instrukcji jak pozycjonować stronę.

Po drugie wyszukiwarka Google należy do prywatnej firmy, która wprowadza swoje własne algorytmy, narzędzia do mierzenia jakości i katalogowania stron, które potem pokażą się w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że ma prawo mówić użytkownikom jak mają prowadzić swoje strony, aby te osiągnęły wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Nie prowadzimy działać z zakresu technik potępianych przez Google, ponieważ są one szkodliwe dla każdej strony internetowej.

Próby oszukania i podwyższenia pozycji w sposób, który nie jest zgodny z rekomendacjami Google, nazywa się w skrócie Black Hat SEO. Wśród takich technik można wymienić „marketing szemrany”, nazywany też spamem.

Z zasady WoMM ma być rekomendacją daną naturalnie przez zadowolonych odbiorców innym osobom. Jednak zdarza się, że ten proces się automatyzuje przez dodanie kilkuset takich samych odpowiedzi z linkiem i rekomendacją dla jednej strony. Nie jest to ani naturalne dla Internautów, ani dla Google.

Kolejne zakazane techniki, które skutkują nałożeniem przez Google kary na stronę to: nienaturalne upychanie słów kluczowych we wszystkich elementach strony, tworzenie tzw. doorway pages, które stworzone są pod konkretną frazę, ale w praktyce przekierowują odbiorcę na inną stronę. A także maskowanie treści, tak aby oszukać roboty wyszukiwarki.

Czy tworzenie mini stron zapleczowych tylko po to, aby umieścić na nich linki do witryny. Także korzystanie z systemów wymiany linków uznawane jest za naruszanie zasad Google. Z roku na rok powstają też coraz nowsze techniki, aby oszukać algorytmy wyszukiwarek. Jednak za każdym razem są one odnajdywane, a strony, które w ten sposób były pozycjonowane karane.