Jako właściciel firmy, chcesz w każdy możliwy sposób przyciągnąć potencjalnych klientów. Obecnie najszybciej znajdziesz ich w sieci. Nawet jeśli nie działasz w e-commerce, i tak musisz mieć własną witrynę. A to wiąże się również z wykorzystaniem nowych technik marketingowych i mnóstwem innych działań, które sprawią, że podczas wyszukiwania Google, ją pokaże innym użytkownikom. Takie działania można określić jako pozycjonowanie i optymalizację stron, w skrócie SEO.
Bardzo wiele osób używa słów SEO i pozycjonowanie jako zamienników. Tak samo, jak w wypadku słów kredyt i pożyczka, one mają zupełnie inne definicje, a ich używanie na zmianę jest błędne.
Czym jest SEO? To optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. Jednak działania te dzieli się na ściśle techniczne np. poprawa kodu strony, jak i optymalizację treści np. content marketing
Czym jest pozycjonowanie? Samo pozycjonowanie to działania poprawiające pozycję osiąganą przez stronę w wyszukiwarce. I jest pojęciem szerszym niż optymalizacja. Co jeszcze trzeba wiedzieć o search engine optimization?
Audyt SEO, czyli zobacz, jak poprawić witrynę, aby działała lepiej
Od optymalizacji zaczyna się pozycjonowanie, a sama optymalizacja strony zaczyna się od zrobienia audytu SEO. Jego wyniki pokażą jakie zmiany trzeba wprowadzić np. w treści widocznej dla internautów. Sprawdź jak możemy go przeprowadzić dla Twojej strony! Od wyników audytu zależy też strategia SEO oraz to, w jaki sposób będą poprowadzone inne działania w obrębie witryny. Można powiedzieć, że sprawdzenie stron pod kątem ich działania, pozwoli na ustalenie co trzeba zrobić, ale też jaki budżet należy na to przeznaczyć.
Jakie elementy sprawdzane są w ramach kontroli działania poszczególnych stron? Między innymi są to:
- działania SEO on-site,
- Off-page SEO,
- struktura strony,
- struktura linków wewnętrznych i zewnętrznych,
- UX,
- SEM,
- zawartość strony pod kątem treści,
- analiza pod widoczności w wynikach wyszukiwania.
Jest jeszcze więcej elementów, które brane są pod uwagę podczas analizy działania witryny, które są związane z SEO i mają wpływ na pozycjonowanie. Dlatego też, aby osiągnąć wysokie pozycje w Google i innych wyszukiwarkach, trzeba brać różne czynniki SEO pod uwagę. A na początku sprawdzić, jak wygląda sama strona i co powoduje, że nie jest jeszcze w top 10 wyników w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie stron zaczyna się od optymalizacji
Zaczynając od kompleksowego audytu SEO, można zacząć kompleksowe pozycjonowanie. Dopiero po wprowadzeniu wytycznych co do optymalizacji serwisu, można przystąpić do innych technik pozycjonowania. W ramach SEO możemy sprawić, że sama optymalizacja będzie miała już odbicie w pozycji strony w Google. Większość stron skupia się na podniesieniu pozycji pośród wyników wyszukiwania w Google i nie ma w tym nic złego. Ale bez optymalizacji i poprawieniu technicznej strony witryny, nawet najdroższe narzędzia SEO nic nie dadzą. Możemy powiedzieć, z doświadczenia, że obecnie SEO to proces bazujący na idealnym działaniu strony. Sama witryna musi być na najwyższym poziomie i działać zgodnie z oczekiwaniami użytkowników. Dopiero potem wykorzystując inne narzędzia do SEO, można zabrać się za pozycjonowanie
SEO techniczne wprowadza zmiany bardziej związane z samą budową strony, niż z pozycjonowaniem jej zewnętrznie. Mają za zadanie polepszyć i przyspieszyć jej działanie, a co za tym idzie wpłynąć pozytywnie na podwyższenie czynników rankingowych istotnych dla Googli. Nasi specjaliści SEO korzystają z Google Analytics czy Google Search Console, aby sprawdzić, jak wyglądają statystyki strony i móc je poprawić. A jednocześnie obserwują algorytm Google, aby wiedzieć, na co kładzie nacisk, sama wyszukiwarka w danym momencie.
Na czym polega optymalizacja?
Optymalizacja stron www musi być kompleksowa, aby dała oczekiwane efekty. Oczywiście nie zawsze potrzebna jest silna ingerencja w treści, jeśli właściciel strony stosuje już techniki marketingowej, jak np. content marketing
Optymalizacja SEO to także poprawienie działania strony, aby szybciej się ładowała, zużywała mniej miejsca na serwerze czy transferu. Trzeba też zadbać o przyjazne adresy url, prowadzące do każdej z części strony. Z kolei do czynności prowadzonych w ramach optymalizacji kodu i struktury strony można zaliczyć wprowadzenie standardów W3C, które odpowiadają za poprawne wyświetlanie się strony na różnych urządzeniach
Jeśli to potrzebne zmienia się również kod witryny, co ma bezpośredni wpływ na wygląd strony www. Można podzielić ogólnie optymalizację na zakres prac:
- Nad treścią strony,
- Nad kodem i strukturą strony,
- Nad profilem linków przychodzących.
Nie tylko linki wewnętrzne, ale i linki przychodzące muszą mieć dobry profil. Oznacza to, że wszystkie linki SEO trzeba objąć optymalizacją. Choć przy linkach przychodzących skupia się na parametrach jakościowych samej strony i adresów, z których prowadzą do niej linki zewnętrzne. Można to skojarzyć z linkbuilding, które jest jedną z popularnych technik pozycjonowania stron internetowych.
Działania wspierające pozycjonowanie
Zasady SEO są rozległe i nie zawsze stałe. Zabierając się za pozycjonowanie w Google, warto wiedzieć, że sam właściciel tej wyszukiwrki może zmienić obowiązujące zasady w dowolnej chwili. Wprowadzić nowy regulamin czy też narzędzia reklamowe, które ułatwią sprowadzenie płatnego ruchu.
Ciągle panują dyskusje co tak naprawdę wływa na pozycję. Czy Google Ad wpływa na pozycję strony czy nie. A może ważniejszy jest Search Engine Marketing, od SEO? Tak czy inaczej jest wiele działań, które można wykonać zarówno w ramach SEO off-site, ja i on-page SEO. Czaem może nam się wydawać, że dana strona działa bez zarzutu, ale z jakiegoś powodu nie ściąga ruchu.
Nawet teksty SEO, jakie zamieszczone są na witrynie mają moc ściągania ruchu. Zawsze można poprawić rozmieszczenie słów kluczowych w treści, dodawanie bardziej unikatowych i odpowiadających na potrzeby użytkowników treści, czy też poprawienie elementów takich jak meta tagi i hierarchizacja nagłówków (H1, H2 itd.).
W ramach optymalizacji treści poprawia się też wygląd strony. Można dodać bardziej czytelne menu czy podzielić serwis na podstrony. Przykładowo osobno dodać zakładkę blog, gdzie będą publikowane artykuły specjalistyczne. A nawet samo zdjęcie, czy grafika, które zamieszczone są na stronie głównej, mogą być zachętą lub wręcz przeciwnie, sprawić, że ktoś ze strony wyjdzie. O co jeszcze dbamy w ramach pracy nad SEO strony?
White hat SEO — jak działa SEO w praktyce?
Tak naprawdę pozycjonowanie zawiera w sobie SEO. Oznacza to, że sama optymalizacja jest jedną z technik pozycjonowania. Jednak wiele osób, jeżeli jest świadoma różnicy wedle definicji tych słów, może myśleć, że wystarczy prowadzić jeden zakres działań, aby strona wskoczyła na dobre pozycje w wyszukiwarce. Niestety może to być niewystarczające.
Między innymi jest to wspomniany wyżej linkbuilding. Linkowanie to cały proces działań mający na celu zmotywowanie użytkowników strony do udostępniania jej dalej np. na innych stronach, w social mediach, na forach dyskusyjnych itd. Ideą jest też, aby były to serwisy tematycznie powiązane ze stroną, do której prowadzą linki. Efekty SEO prowadzonego w ten sposób mogą być zaskakująco ciekawe.
W ten sposób pozyska się ruch organiczny, czyli bezpłatny. Pozyskiwanie dobrej jakości linków jest najważniejsze. Bardzo dokładnie sprawdzamy miejsca pod linki zewnętrzne. Przy linkbuilding liczy się zawsze jakość, a nie ilość. Oczywiście można też kupić posty sponsorowane i artykuły płatne na innych stronach i wykorzystać je do wrzucenia swojej wizytówki.
Marketing internetowy to też pozycjonowanie
Jednak, aby strona była na tyle ciekawa, że będzie w naturalny sposób polecana dalej, musi mieć dobrą treść. Tym z kolei zajmuje się content marketing. Inaczej nazywany marketingiem treści. Działanie to polega na tworzeniu bardzo wysokiej jakości treści, która jest pożądana przez odbiorców. Może to być artykuł tematyczny zamieszczony w ramach bloga, infografika, poradnik czy nawet filmik instruktażowy. Każda firma z pewnością znajdzie treści, które może w ten sposób przedstawić na swojej stronie.
Dość trudną techniką jest WoMM marketing, czyli marketing szeptany. Źle prowadzony nazywa się potocznie „marketingiem szemranym”. To działania wedle zasady oparte jest na rekomendacji strony, a przez to marki, produktu lub usługi, innymi użytkownikom.
Jednak można go prowadzić na kilka sposobów. Sama firma – właściciel strony – staje się jej rzecznikiem i udziela się z oficjalnego konta w kanałach dyskusyjnych, aby pomagać użytkownikom poznać markę czy dostarczyć odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
WoMM marketing to tak zwany marketing szeptany. Bardzo popularny zwłaszcza na forach internetowych. Można go prowadzić przy pomocy influencerów, czyli liderów opinii. Bardziej powszechne jest jednak zlecania takich wpisów osobom obeznanym w tematyce, które mogą pełnić funkcję przedstawiciela marki, który odpowie na wszystkie pytania i poleci konkretne usługi czy produktu, przy okazji dodając link do wpisu. Chcesz wiedzieć więcej, zapraszamy do kontaktu!
Usługi SEO, które są zakazane przez Google
Zawsze warto pamiętać o dwóch sprawach. Po pierwsze nie ma instrukcji jak pozycjonować stronę.
Po drugie wyszukiwarka Google należy do prywatnej firmy, która wprowadza swoje własne algorytmy, narzędzia do mierzenia jakości i katalogowania stron, które potem pokażą się w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że ma prawo mówić użytkownikom jak mają prowadzić swoje strony, aby te osiągnęły wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Nie prowadzimy działać z zakresu technik potępianych przez Google, ponieważ są one szkodliwe dla każdej strony internetowej. SEO wymaga cierpliwości i opracowania strategii pozycjonowania obejmującej dłuższy okres. Stosowanie się do wytycznych Google przyniesie znacznie lepsze efekty, niż szybkie działania, które na chwilę poprawiają statystyki, ale na dłuższą metę spowodują więcej kłopotów.
Próby oszukania i podwyższenia pozycji w sposób, który nie jest zgodny z rekomendacjami Google, nazywa się w skrócie Black Hat SEO. Wśród takich technik można wymienić „marketing szemrany”, nazywany też spamem. Z zasady WoMM ma być rekomendacją daną naturalnie przez zadowolonych odbiorców innym osobom. Jednak zdarza się, że ten proces się automatyzuje przez dodanie kilkuset takich samych odpowiedzi z linkiem i rekomendacją dla jednej strony. Nie jest to ani naturalne dla Internautów, ani dla Google.
Kolejne zakazane techniki, które skutkują nałożeniem przez Google kary na stronę to: nienaturalne upychanie słów kluczowych we wszystkich elementach strony, tworzenie tzw. doorway pages, które stworzone są pod konkretną frazę, ale w praktyce przekierowują odbiorcę na inną stronę. A także maskowanie treści, tak aby oszukać roboty wyszukiwarki.
Czy tworzenie mini stron zapleczowych tylko po to, aby umieścić na nich linki do witryny. Także korzystanie z systemów wymiany linków uznawane jest za naruszanie zasad Google. Z roku na rok powstają też coraz nowsze techniki, aby oszukać algorytmy wyszukiwarek. Jednak za każdym razem są one odnajdywane, a strony, które w ten sposób były pozycjonowane karane.
Dlatego SEO i SEM zawsze warto zlecić agencji SEO, która może wyróżnić się choćby posiadaniem certyfikatów Google, czy nawet pozycją Google Partner. W ten sposób każdy klient ma gwarancję, że agencja działa zgodnie z White hat SEO i wykorzysta jedynie prawidłowe i dobrze oceniane techniki prac w branży SEO.