Aktualizacja Google i jej skutki – 6 wskaźników, które musisz znać

Google to najczęściej używana wyszukiwarka internetowa na świecie. Nawet w języku polskim upowszechniło się słowo „wygooglować”, czyli znaleźć w sieci. Jednak aby w tej sieci móc dać się znaleźć, potrzeba sporo pracy. Przede wszystkim każdy właściciel strony internetowej musi spełniać wymagania tej wyszukiwarki, aby móc być wysoko w rankingu wyników wyszukiwania. Co to oznacza? Aktualnie warto zaczerpnąć wiedzę o zestawie standardowych wskaźników Google oraz ich nowej aktualizacji i wprowadzić kilka zmian, które sprawią, że strona będzie jeszcze lepiej widoczna w sieci, a co za tym idzie – częściej odwiedzana.

Algorytmy Google i ich znaczenie dla strony www

Chcąc mieć profesjonalną i popularną stronę www, która plasuje się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania, trzeba zadbać o jej techniczne aspekty. Google już od lat mówi o tym, że chce, aby strony, które pokazują się użytkownikom wysoko w wynikach wyszukiwania, były dla nich wygodne w użyciu i pełne konkretnej treści. Nie raz w tym celu wprowadzało już nowe algorytmy, które miały sprawdzać strony i je rankingować.

W ostatnim roku wprowadziło oficjalnie zestaw standardowych wskaźników, który ma sprawić, że właściciele stron internetowych zadbają jeszcze bardziej o swoje portale. Każdy z tych mierników zapewnia własną perspektywę skierowaną na różne elementy, ale jakże istotne dla sposobu interakcji użytkownika i jego wrażeń z użytkowania strony. Dlatego ważne jest holistyczne podejście do budowy, rozbudowy i audytu strony.

Aktualizacja, która wprowadza więcej zmian

Tym razem Google poinformowało o tym, że od maja 2021 będzie obowiązywać nowa aktualizacja ich algorytmów. Wielokrotnie o aktualizacjach dowiadywaliśmy się po czasie, kiedy wyniki wyszukiwania nagle zostały zaburzone. Tym razem jest możliwość zareagowania i dostosowania się do zmian. Choć w zeszłym roku Google położyło duży nacisk na Core Web Vitals, to w tym roku jest on tylko jednym z czynników, które trzeba wziąć pod uwagę, aktualizując swoją stronę. Ta aktualizacja algorytmów skupia się na wskaźniku PES, czyli Page Experience Signals. I co to oznacza dla nas?

Do tej pory, pracując nad wskaźnikami Core Web Vitals, w zasadzie już pracowaliśmy nad optymalizacją pod PES. Na PES składa się kilka wskaźników, które określają jakość strony internetowej i UX.

Należą do nich:

  • Core Web Vitals,
  • obecność certyfikatu SSL,
  • brak okien pop-up i wyskakujących reklam,
  • responsywność pod kątem urządzeń mobilnych,
  • bezpieczeństwo,
  • autorytet strony.

Większość stron internetowych już wprowadziła zmiany, na które naciska Google. Można się jednak zastanawiać, czy warto. Odpowiedź na to pytanie jest w zasadzie prosta. To zależy. A dokładnie zależy od tego, czy chcemy mieć stronę wysoko w wynikach wyszukiwania. Jeśli tak, niestety nie ma innej drogi niż spełnianie standardów ustalonych przez Google.

Wskaźniki Core Web Vitals

Kierowanie się Core Web Vitals ma dać możliwość spojrzenia na stronę w taki sposób, w jaki zrobiłby to jej użytkownik. Po prostu dzięki temu narzędziu można spojrzeć na stronę przez pryzmat doświadczenia osoby, która chciałaby się z niej czegoś dowiedzieć, a nawet dokonać zakupu. Czy jest to badanie User Experience? Tak, ale według wskaźników Google.

Core Web Vitals mierzy doświadczenie użytkownika w trzech głównych obszarach:

  • szybkość ładowania strony,
  • łatwość interakcji,
  • stabilność wizualna.

Chcąc, aby ten wskaźnik dobrze ocenił naszą stronę, trzeba więc koniecznie zadbać o te trzy czynniki, ale i ogół User Experience, które również mocno wpływa na to, jak postrzegana jest strona przez jej realnych użytkowników.

Certyfikat SSL

W Polsce po wdrożeniu przepisów RODO i tak wiele osób poczuło się zobowiązanych do wprowadzenia certyfikatu SSL i szyfrowania danych. Jednak i Google widzi potrzebę przypomnienia właścicielom stron internetowych, że przetwarzanie danych użytkowników wiąże się z odpowiedzialnością ich ochrony. Dlatego, choć nie ma odgórnego nakazu używania SSL, warto i w ten sposób chronić dane zostawiane na stronie.

Koniec wyskakujących okienek

Niegdyś tak powszechne okienka, których zadaniem było wymuszenie akcji lub zachęcenie do skorzystania z gorącej oferty, dzisiaj są co najwyżej ignorowane. Nikt nie chce być zaskoczony nagle wyskakującym oknem, które zasłania cały ekran, na którym właśnie coś czytamy. Można powiedzieć, że wprowadzenie zalecenia, aby pozbyć się wyskakujących okien, jest odpowiedzią na prośby użytkowników. Uciążliwe reklamy czy nawet wyskakujący znikąd zapis do newslettera nie zachęcają do odwiedzenia strony ponownie. Ponadto w Polsce większość osób deklaruje, że i tak używa dodatków do przeglądarki, które blokują wyskakujące okienka i reklamy. Zatem czas najwyższy pozbyć się tego zniechęcającego elementu ze strony.

Responsywność dla urządzeń mobilnych

Smartfony z dostępem do Internetu są czymś powszechnym. Jednak wciąż zbyt wiele osób skupia się na budowaniu witryny, która świetnie wygląda na komputerze lub ogólnie dużym ekranie. A co ze smartfonami, które mają kilka cali? Dla nich trzeba przygotować inną wersję, która będzie dobrze widoczna, ale i funkcjonalna. Urządzenia mobilne są wygodne w użytkowaniu i zawsze mamy je przy sobie, dlatego coraz więcej osób na nich korzysta z internetu. Po co włączać komputer, gdy w kieszeni mamy smartfona? I Google wychodzi z tego samego założenia. Urządzenia mobilne to priorytet, a ich użytkownicy też muszą cieszyć się dobrym doświadczeniem.

Bezpieczeństwo strony internetowej

Bezpieczeństwo strony dla urządzenia

Stronę można zabezpieczyć na kilka sposobów. Przede wszystkim chodzi tu o zabezpieczenie witryny przed atakiem wirusów i – co gorsza – możliwością przekazania ich jej użytkownikom. Dlatego trzeba zadbać o stronę i zabezpieczyć wszystkie luki, aby nie zawierała ona potencjalnie niebezpiecznych elementów. Wirus może być tak samo groźny dla strony, jak i jej użytkowników. Z tego powodu koniecznie trzeba regularnie sprawdzać zabezpieczenia i podnosić je na wyższy poziom.

Strona, która jest autorytetem

Czym jest autorytet? Można powiedzieć, że jest to społeczne uznanie. Kiedy mówimy, że jakaś osoba jest dla nas autorytetem, mamy na myśli, że może być wzorem. A jak rozpatrywać tę definicję pod kątem budowania strony internetowej? Otóż i witryna ma być wzorem dla innych stron. Ważne jest, aby również wyszukiwarka Google rozpoznawała w niej potencjał. Niezwykle ważne są więc zadowolenie użytkowników, spójność treści i strona techniczna.

O stronach, które mają autorytet, zwykle mówi się, że mają nienaganną historię, są ciekawe, inspirujące, a nawet dobrze przygotowane do wprowadzania kolejnych zmian. Każda strona może mieć autorytet w oczach Google i algorytmów, które witryny oceniają. Istotne jest jednak, aby zadbać o każdy szczegół. Pomaga w tym wprowadzenie wszystkich elementów wskaźnika PES. Stosując je, dając jeszcze lepsze doświadczenia korzystania ze strony jej odbiorcom, można mieć pewność, że i Google oceni stronę lepiej.