Ux

Korzystając z jakiejkolwiek strony internetowej, chcesz mieć pewność, że nagle nie przeskoczysz w otchłań Internetu, ale szybko trafisz na interesującą Cię treść. Nie chcesz też czekać więcej niż kilka sekund na załadowanie się strony. Tak samo myślą osoby, które korzystają z Twojej strony. Oni też chcą mieć przyjemne user experiance (UX). Od czego ono zależy?

UX to projektowanie strony internetowej w taki sposób, aby to użytkownik odnosił z niej największą korzyść. Projektując nowe witryny lub odnawiając już istniejące, skupiamy się na potrzebach i sposobie konsumowania treści przez użytkowników. Najpierw na bazie wyników analizy organizujemy dane i wykorzystujemy je w budowie user flow. A później na ich podstawie projektujemy jak najbardziej przyjazne interfejsy. Możemy przedstawić udokumentowane doświadczenie w zakresie rozwoju projektów UX.

Dlaczego to ważne, aby strona była zaprojektowana z myślą o UX?

Doświadczenie odbiorcy jest dla nas najważniejsze. Kiedy strona będzie przeładowana informacjami, znikąd zaczną wyskakiwać liczne okna, a wielki baner reklamowy zasłoni nam widok na zakładki, poczujemy się udręczeni. Takie strony niestety nadal istnieją, ale czy ich odbiorcy mają pozytywne UX? Nie.

Jeżeli chcesz, aby Twoja strona była dobrze opracowana i przyjazna użytkownikom oraz nowym, potencjalnym odbiorcom, musisz postawić się w ich sytuacji. Obserwując ich zachowanie, można zobaczyć, co jest dla nich ważne. Co ciekawe, niekoniecznie będzie to element, o którym ty myślisz. Dlatego tak ważne jest zrozumienie użytkowników i stworzenie miejsca w sieci zgodnego z ich oczekiwaniami.

Strony, które mają pozytywnie odbierany UX, zdecydowanie szybciej stają się popularne. Zadbana i prosta w nawigacji witryna sprawdzi się w każdej branży. Nawet nie mając bezpośredniego kontaktu z użytkownikiem, można znaleźć sposób, aby sprawdzić, czego on potrzebuje, co zmienić albo co zostawić, ponieważ się sprawdza.

UX - badanie strony głównej

W jaki sposób analizuje się UX?

Stosując zasady, metody i procesy UX, możemy dokładnie przeanalizować stronę pod kątem jej funkcjonalności dla użytkowników. Co ma duże znaczenie? Przede wszystkim ogólny układ informacji. Niestety najczęściej odbiorcy opuszczają stronę przed podjęciem jakiejkolwiek akcji. Dlaczego? Jedną z przyczyn jest bardzo wolne wczytywanie się strony, a drugą – jej chaotyczny układ. Ekspozycja treści ze względu na ich ważność dla odbiorcy jest naprawdę ważna. Jeśli internauta wchodzi na stronę w konkretnym celu, musi od razu zobaczyć, że z tego poziomu go osiągnie.

Równie istotny jest ogólny odbiór strony. Ma ona być przyjazna zarówno samym tonem komunikacji, jak i przez język, jaki jest na niej używany. Inaczej tworzy się stronę, której adresatem są młodzi ludzie szukający ciekawostek ze świata, a inaczej portal, na którym można kupić części do samochodów. Zatem nie ma jednego uniwersalnego języka czy tonu, który pasowałby do wszystkich istniejących na świecie stron.

Prowadzi to do kolejnego wniosku. Strona, aby odnieść sukces, musi być unikalna. Unikatowe treści, które są na niej zamieszczane, sprawią, że użytkownicy powrócą, aby znaleźć nowe informacje. Takimi treściami mogą być choćby zdjęcia, animacje, krótkie filmiki video, ale też opisy produktów wraz z wyszczególnieniem np. ich składu czy opisaniem sposobu użycia. Im więcej oryginalnych, poszukiwanych treści publikujemy na stronie, tym więcej odbiorców przyjdzie.

Dobrze jest też wspierać stronę innymi kanałami komunikacji. Może to być połączenie jej z social mediami jak konto na Facebooku czy Instagramie. Korzystając z wielu form komunikacji, można zwiększyć UX. Nie każdy przecież może korzystać z przeglądania pojedynczych stron, gdy czegoś szuka. Wbrew pozorom są użytkownicy, którzy najpierw sprawdzą zamieszczane informacje w social mediach, a ewentualnie potem przejdą dalej.

Ankieta dotycząca kwestii UX

Czym zajmujemy się w ramach UX?

Zakres obowiązków osób pracujących nad UX strony jest naprawdę szeroki. Zajmujemy się zarówno badaniem i analizą wyników audytu, jak i wprowadzeniem zmian w ramach web development czy content marketingu. Nasza praca jest naprawdę zróżnicowana i obejmuje wiele dziedzin. Między innymi projektujemy interakcje, czyli w jaki sposób użytkownik będzie korzystał ze strony, jakie elementy będą mu potrzebne bądź do czego chcemy go zmotywować. Współpracujemy też razem nad strategią marketingową i kampanią promocyjną. W naszych szeregach mamy doświadczonych pracowników, którzy stworzą treści podnoszące UX na wyższy poziom.

Chcesz lepiej zadbać o UX swojej strony? Skontaktuj się z nami