Ostatni kwartał roku to zawsze czas najwyższej sprzedaży w e-commerce. Jednak warto zauważyć, że sam okres zimy może przynosić wyszukiwanie sezonowe w wielu innych branżach. Nie tylko kupujemy świąteczne prezenty czy szukamy miejsca na wyjazd, aby spędzić sylwestra poza domem. Są też bardziej przyziemne wyszukiwania, które można wykorzystać, ponieważ mają zwiększone zainteresowanie. Konwersja z reklam Google Ads w okresie świątecznym może być bardzo wysoka. Które branże korzystają z grudniowego oblężenia klientów? I jak sprawdzić, czy utworzona reklama ma siłę przebicia?
Jak wykorzystać popyt sezonowy w SEO?
Niektóre branże nazwiemy sezonowymi. Ale są też wydarzenia, jak Black Friday, które zaczynają jakiś sezon ogólnie, dla jednej branży, w tym wypadku: e-commerce. Także różne wyszukiwane frazy w Google mogą być sezonowe. Ale co to oznacza dla osoby, która prowadzi biznes w sieci? Najpierw trzeba się zastanowić, czy nasza oferta może być uznana za sezonową, a dopiero potem pomyśleć, jak to wykorzystać, aby tworzyć dopasowaną strategię marketingową i wykorzystać odpowiednie narzędzia SEO.
Zwykle w sezonie zimowym wzrasta zainteresowanie wyjazdami w góry, na narty, a nawet na okres świąt i sylwestra. Jednocześnie większym popytem cieszą się też zimowe opony, łańcuchy, akumulatory, a nawet bagażniki dachowe. A do tego wszystkiego nadchodzi jeszcze Boże Narodzenie, a więc kupujemy prezenty. Łatwo jest więc ustalić sobie cel sprzedażowy na produkty, które będą świetnym prezentem czy stworzyć kampanię usług związanych ze zmianą pory roku.
Takie cykliczne wydarzenia, jak nadejście zimy i świąt, nazwiemy właśnie sezonem. W nim reklamujemy szczególnie te oferty, które tylko przez krótki czas będą aktualne. Wyjazdu na narty przecież nie będziemy reklamować w czerwcu, gdy świeci słońce i większość osób szuka domków blisko plaży. Dobrze jest wiedzieć, czy nasza branża jest sezonowa, ponieważ ułatwi to planowanie działań SEO. Wtedy można zawczasu zoptymalizować witrynę pod konkretne zapytania i pozyskać ruch organiczny oraz płatny.
Gdy chcemy wiedzieć, jaka część oferty podlega trendom, można wykorzystać do tego statystyki. Choćby narzędzia Google Trends i Google Analytics nam to pokażą. Jeżeli możemy porównać dane z kilku lat, zróbmy to. Wtedy mamy pełny obraz sytuacji. A co, jeśli nasza firma jest nowa i to jej pierwszy zimowy sezon? Tu można skorzystać z informacji ogólnych i porównać je z naszą ofertą, aby sprzedawać to, co ma konkurencja aktualnie w ofercie promocyjnej.
Tak jak przygotowując ofertę dla klientów, tak samo powinniśmy przygotować witrynę i działania SEO pod sezon świąteczny. Sprawdzić profile linków, poprawić UX i widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Jednak te działania trzeba zacząć znacznie wcześniej. Jak przygotować się na największy ruch w roku?
Musisz się przygotować na święta Bożego Narodzenia wcześniej
Aby dobrze wykorzystać ten czas, trzeba zaplanować z wyprzedzeniem wiele prac. Nie licz, że pozycje w Google same się poprawią tylko dlatego, że sprzedajesz sezonowe produkty i usługi. Zanim ktoś decyduje się na zakupy przechodzi przez reklamę, a nawet kilka podstron. A do tego cała Twoja konkurencja też będzie prowadzić kampanię sezonową głównie w Internecie. Oczywiście na sprzedaży najbardziej Ci zależy właśnie teraz, ponieważ chcesz wykorzystać to, że przed świętami konsumenci są gotowi wydać więcej. Dlatego musisz wyprzedzić konkurencję i przygotować swoją stronę wcześniej.
Do najważniejszych działań, jakie warto zacząć z wyprzedzeniem, można zaliczyć:
- utworzenie strategii i zaplanowanie działań,
- badanie słów kluczowych,
- przygotowanie strony docelowej (landing page) i linków do podstron z promocjami,
- optymalizację stron produktów lub usług,
- content marketing, w tym w social mediach.
Można się jednak zastanawiać: a co w wypadku, gdy przespaliśmy listopad i na szybko przed samymi świętami chcemy jeszcze dotrzeć do klientów? I na to jest sposób. Nigdy nie jest za późno na utworzenie kampanii reklamowej czy dodanie postów w social mediach. Nie tylko my możemy zaspać. Także wielu klientów na ostatnią chwilę będzie chciało znaleźć nocleg w górach czy kupić idealny prezent! Dla nich też możemy generować reklamy. Możesz wykorzystać spóźnialskich i specjalnie dla nich przygotować osobną kampanię. W ten sposób możesz dotrzeć do wszystkich swoich klientów. Tych, którzy wolą kupić prezenty z wyprzedzeniem, jak i tych, którzy robią je na ostatnią chwilę.
Świąteczny marketing sklepu internetowego – jak go poprowadzić?
W branży e-commerce w okresie przedświątecznym ruch się wzmaga, ponieważ wszyscy szukają prezentów. Dlatego święta to czas wzmożonej pracy dla specjalistów SEO. Choć zawsze powtarzamy, że efekty SEO są długoterminowe, to możemy też uruchomić kampanie Google Ads, które na stronę internetową sprowadzą płatny ruch. Czy taki ruch na stronie jest wartościowy? Jak najbardziej! Każdy sklep online w ten sposób ma szansę dotrzeć ze swoim asortymentem prezentowym do klientów.
Z roku na rok coraz więcej osób kupuje je w internecie. Jest to wygodne i szybkie, a sporo sklepów internetowych prowadzi wysyłkę nawet do dnia przed Wigilią z gwarancją dostawy na drugi dzień. Można się jednak zastanawiać, czego szukają internauci. Nie zawsze wpisują „prezent na święta”. A ponadto tak ogólna fraza może być po prostu trudna w pozycjonowaniu. Jakie więc wybrać zamiast niej? Czego najczęściej szukamy w grudniu? Tu dobrze jest oprzeć się o dane z własnego panelu statystycznego albo o informacje dostarczane przez narzędzia pokazujące, co jest obecnie najczęściej wyszukiwane w Googlach.
W grudniu notuje się wzrost wyszukiwania między innymi takich słów kluczowych:
- prezent,
- torebka,
- biżuteria,
- kosmetyki,
- perfumy,
- krawat,
- książka,
- zegarek,
- sprzęt elektroniczny,
- portfel,
- słodycze,
- sweter.
I wiele innych. Jak widać, każde z tych słów nawiązuje do popularnych prezentów. Kto choć raz nie dostał w prezencie butelki perfum, pary skarpet czy zestawu kosmetyków? Im bardziej oczywisty prezent, tym częściej takie hasło będzie wyszukiwane. Warto jednak kierować się też słowami kluczowymi z długiego ogona. SEO przed świętami może się opierać właśnie na nich. Przydadzą się też działania remarketingowe dla Twojej strony. Nie każda osoba kupi coś za pierwszym razem. Czasem trzeba jej przypomnieć, że tu może skorzystać z dostawy przed świętami i kupić idealny prezent.
A zatem mogą to być:
- co na prezent dla mamy,
- jak zapakować prezent pod choinkę,
- prezent, który wzruszy,
- prezent, który spodoba się każdemu,
- prezent z klasą dla mężczyzny,
- prezent gwiazdowy dla taty.
A także wiele innych wskazujących na konkretny produkt. Sporo osób wyszukuje informacji o produktach na prezent przez pryzmat tego, komu chce je wręczyć. Popularne są też ograniczenia kwotowe, jak np. „prezent do 100 złotych”. Zawsze warto jednak odnieść się do swoich statystyk lub swojej branży, aby wybrać te najbardziej trafne frazy, których nasi klienci potencjalnie mogą używać.
Nie zapomnij, że wiele osób korzysta też z promocji na Black Friday i Cyber Monday, aby kupić prezenty. Zawsze bądź na bieżąco z ogólnokrajowymi lub nawet światowymi akcjami promocyjnymi. Wykorzystaj dzień darmowej dostawy czy właśnie sezon przecen. Możesz w ten sposób wcześniej przygotować swój sklep do sprzedaży prezentów, których będą szukać inne osoby.
Google Ads na święta nie tylko dla e-commerce
Nie tylko sklepy internetowe z produktami, które chętnie wręczamy na prezent, będą oblegane. Okres zimowy wymusza na nas też różne zakupy, o których byśmy wcześniej nie pomyśleli, oraz sprzyja wypoczynkowi, ponieważ mamy więcej wolnego czasu. A nawet może nas skłonić do większej aktywności fizycznej. Na czym poza samymi świętami powinniśmy się skupić? Wbrew pozorom jest to ciekawy czas dla branży motoryzacyjnej, remontowej i hotelarskiej. Dlaczego te trzy rodzaje firm mogą zyskać? Przede wszystkim w Polsce mamy obowiązek wymiany opon z letnich na zimowe. Co roku, gdy spadnie pierwszy śnieg, sporo osób nagle przypomina sobie, że musi kupić opony! Albo też już je ma, ale samemu nie umie ich wymienić i musi znaleźć wulkanizatora. Z powodu mrozów często też psują się akumulatory, zima jest więc sezonem, gdy kupowane są częściej niż w okresie letnim.
Ale dlaczego branża remontowa ma wzięcie? Tutaj odpowiedź jest bardzo prosta. Gdy na wigilię ma przyjechać cała rodzina, chcemy, aby zobaczyli nasze mieszkanie z najładniejszej perspektywy. Nawet na kilka dni przed wigilią sklepy budowlane potrafią być oblężone. Dużo osób kupuje farby i pędzle do malowania. Niektórzy wybierają tapety i inne elementy, które można szybko przykleić. Jednak są też osoby, które w ostatniej chwili decydują się na większy remont.
A może zaczęliśmy sami, ale nie wiemy, jak coś dokończyć i szukamy fachowca na ostatnią chwilę? Bez wątpienia i ta branża cieszy się sporym zainteresowaniem pod koniec roku. Czy musimy tłumaczyć rosnące zainteresowanie hotelarstwem w zimie? Niekoniecznie. Już od kilku lat sporo osób szuka miejsca poza domem, w którym może spędzić święta. Oblegane są wszystkie ośrodki w górach, ale coraz chętniej szukamy też pobytów nad morzem, a nawet wycieczek zagranicznych. Sam pobyt może obejmować święta i Nowy Rok, dlatego najczęściej poszukiwane są obiekty, które mają taką właśnie ofertę. Dlaczego by tego nie wykorzystać?
Wykorzystaj strategicznie sezon zakupowy
Tak naprawdę można wymienić jeszcze wiele branż, które w czwartym kwartale roku cieszą się największym zainteresowaniem. A SEO może pomóc nam się wybić ze swoim produktem lub usługą. I wcale nie musimy stawiać tylko na globalizację. Z powodzeniem możemy promować swój lokalny biznes w wielkim świecie internetu. Żeby jednak uszczknąć coś dla siebie z tego gorącego okresu, trzeba dobrze zaplanować, co chcemy zrobić, aby dotrzeć do naszych potencjalnych klientów. Możesz w tym celu wykorzystać rozszerzenia reklam lub stworzyć całkowicie nową kampanię. Nie czekaj jednak aż klienci sami do Ciebie przyjdą. Ty musisz się im pokazać.