Skip to main content

Konkurencja nie śpi. Jeśli Ty pominiesz jakiś trend, to Ty na tym stracisz. Pozycjonowanie stron wydaje się być prostym zadaniem, jednak wcale takie nie jest. Choćby za sprawą trendów, które co jakiś czas się pojawiają i sprawiają, że widoczność niektórych witryn znacznie spada. Chcąc poznać najważniejsze trendy, możesz spędzić godziny na analizowaniu tego zagadnienia. Jednak musisz też pamiętać, że są elementy, które zabłysły raz i zgasły a są też takie, które pozwalają tworzyć wartościowy portal czy sklep internetowy. Musisz też wiedzieć, że dzięki trendom podsuwanym niekiedy przez samo Google, można lepiej zoptymalizować witrynę, a co za tym idzie jej content, strukturę linków, meta tagi i inne elementy, które wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Niektóre trendy zostają z nami na dłużej, inne są aktualne tylko przez rok czy dwa. Jednak wszystkie są dla nas świetną informacją o tym, co dzieje się w branży i jak należy działać.

Trendy SEO mogą się zmieniać, ale Twoja strona zawsze powinna być wysokiej jakości

Nawet sprawdzone metody pozycjonowania i optymalizacji mogą zostać zrewidowane przez nowy trend. Jednak podstawą, na jakiej powinna być oparta każda strona internetowa, jest samo jej działanie. Świetny stan techniczny, ogólna kondycja witryny, brak problemów oraz dopasowanie do polityki najlepszych praktyk wydawanej przez Google jest kluczem do sukcesu. Marketing internetowy, który zostanie wykonany dla takiej witryny też będzie działał bardziej efektywnie. Jeśli użytkownicy za pośrednictwem reklamy czy frazy wpisanej w wyszukiwarce przejdą na stronę, która działa idealnie, chętniej podejmą jakąś akcję.

Regularne audyty, które wykażą, co naprawić lub poprawić, są potrzebne każdej stronie. Również obserwacja wyników testów User Experience jest kluczowa. Szybkie rozwiązanie problemu albo wprowadzenie rozwiązań, które bardziej podobają się użytkownikom, będzie premiowane także przez Google. Skupienie się na rozwoju, aby strona działała też na urządzeniach mobilnych, czy można było ją wyszukać na zapytania głosowe, będzie kolejnym krokiem, aby ją mądrze rozbudować.

Dzięki wynikom raportów, badania i opinii można też ustalić priorytety zmian. Jeśli zbyt dużo osób opuszcza stronę w pierwszych sekundach po kliknięciu, bo działa ona za wolno, jasne jest, że ten problem trzeba naprawić. Poprawiając choć tę jedną rzecz, można uzyskać lepsze oceny wśród użytkowników strony. 

Ciągła optymalizacja witryny pozwala na posiadanie strony, która świetnie działa, ale jest też dobrze oceniania przez różne algorytmy Google. Nie da się ukryć, że tylko sprawna i pożyteczna dla użytkowników strona internetowa może liczyć na uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. A więc warto zadbać o fundament, na którym stoi.  

Prognozy SEO na 2022 rok nie muszą się sprawdzić

Najważniejszym trendem, który w zasadzie sam w sobie nic nie zmienia, jest właśnie gotowość do działania. Jeśli kogoś choć raz zaskoczyły aktualizacje algorytmów Google, już zawsze będzie miał na uwadze, że trzeba być na nie przygotowanym. Czasem Google jawnie ogłasza wprowadzenie zmian. Jak choćby w wypadku wprowadzenia Core Web Vitals. Jednak trendy w SEO w większości pojawiają się niezapowiedziane. I mogą dotyczyć różnych elementów m.in. może to być wyszukiwanie głosowe, social media czy zastosowanie wideo. 

Narzędzia do analizy dają nam możliwość interpretowania działania nowych algorytmów czy aktualizacji. Właściciel największej wyszukiwarki informuje również na swoim blogu o różnych zmianach lub aktualizuje zasady działania swoich narzędzi. Dzięki temu możemy wyciągnąć wnioski i wprowadzić zmiany na swoich stronach. 

Jednocześnie trzeba też pamiętać, że wiele trendów w branży SEO się nie przyjmuje lub nawet jeśli się zgadzają, wcale nie muszą wpływać na pozycje w Google. Dlatego wszystkie strategie pracy powinny być tworzone z myślą o postawieniu solidnej strony i wykorzystaniu trendów dodatkowo, aby nie pozostać w tyle za konkurencją. 

Najważniejsze trendy SEO, które musisz znać

W strategii SEO ważna jest automatyzacja

 Automatyzacja działań znacznie ułatwia pracę, ale i oszczędza czas. Najprostszym przykładem automatyzacji jest korzystanie z chatbotów. Można je zainstalować na stronie internetowej, ale i wykorzystać na Facebooku. Chatboty wykorzystują sztuczną inteligencję, która zna odpowiedzi na powszechne pytania i bazuje na słowach kluczowych w zadawanych pytaniach. Jeśli nadamy im wartościowe treści, które udzielają odpowiedzi na konkretne pytania, użytkownicy będą z funkcjonowania takiego elementu zadowoleni.

Stworzony algorytm podaje prawidłowe odpowiedzi do konwersacji z klientem. Niektóre osoby nawet nie wiedzą, że rozmawiają z automatem, ponieważ odpowiedzi są trafne, a zachowanie AI „ludzkie”. Jakie ma to znaczenie dla SEO? Przede wszystkim każdy chce, aby jego strona była odwiedzana, uznawana za przydatną i łatwą w obsłudze, ale też bierze pod uwagę wytyczne Google, mówiące o tym, że strona ma być wysokiej jakości i przyjazna dla odbiorców. Dlatego warto zrobić miejsce dla automatyzacji pewnych działań w strategii content marketingowej. Ułatwiają one korzystanie ze strony odbiorcom i pozwalają nam w tym czasie pracować nad innymi elementami treści na stronach internetowych. 

Do pozycjonowania stron wykorzystaj dane strukturalne

Dane strukturalne nazywamy też rich snippets, to znaczniki na stronie, które odczytują roboty indeksujące. Jak więc można je wykorzystać w sposób strategiczny? Google za pomocą robotów codziennie kataloguje miliardy informacji. Dzięki danym strukturalnym roboty mogą od razu odczytać, co chcemy im przekazać. A im bardziej jasne wskazówki otrzymają, tym lepiej zaindeksowana będzie nasza strona. 

Strategiczne używanie tych danych, to używanie ich do konkretnego celu. Dzięki analizie SEO możesz zobaczyć, jakie są mocne strony witryny, a gdzie uciekają Ci potencjalni klienci. Możesz zajrzeć do organicznych wyników wyszukiwania albo wykorzystać dane z kampanii Google Ads. Najnowsze trendy t też będą miały odzwierciedlenie w tych, co zobaczysz w swoich danych.

Danych musimy ich używać mądrze. Niektóre z nich mają przecież bezpośredni wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Ale inne są tylko mało znaczącą informacją. Porządkując dane i nadając im priorytet, można je dodawać celowo. Mogą nadać szerszy kontekst informacjom już zawartym na stronie i je utrwalić. Odpowiednio zinterpretowane pomogą Ci zwiększyć widoczność strony. Musisz wiedzieć, że specjaliści SEO używają przeróżnych wskaźników, aby poprawić swoje działania SEO i dostosować je do strony i jej technicznych potrzeb. 

Wyszukuj użytkowników, nie czekaj aż sami się pojawią

Już od lat Google dąży do tego, aby priorytetyzować użytkowników stron internetowych w swoich działaniach. Również trendy SEO na 2022 rok to pokazują. Ważniejsza jest jakość treści niż to ile w niej będzie słów kluczowych. Z pozycjonowaniem stron internetowych zawsze jest wiele niewiadomych. Choćby to czy wyróżnione trendy naprawdę się wybiją. 

Musisz jednak zawsze znać intencje użytkownika i wiedzieć, czego po stronie oczekuje. Zamiast na niego czekać, dostarcz mu to, co go zainteresuje. Nie skupiaj się na jednej grupie odbiorców. Mobilne SEO też jest ważne, bo użytkowników mobilnych w ostatnich latach regularnie przybywa. Coraz więcej osób wykorzystuje wyszukiwanie głosowe, a nie tradycyjne wpisywanie fraz.

W ostatnich trzech latach wiele branż musiało przenieść się do świata wirtualnego. Wykorzystywanie mediów społecznościowych jako głównego kontaktu z klientami stało się powszechne. Dlatego trzeba wiedzieć, gdzie ich znaleźć, i też tam być. A SEO również może skorzystać z tej wiedzy. Jeśli odbiorcy przeglądają teraz TikToka kilka godzin dziennie, a my nadal celujemy w kontent na YouTubie, to czy do nich trafimy? Nie. 

Zatem ważne jest, aby iść za śladem swoich odbiorców. Społeczeństwo zmieniło swoje nawyki. E-commerce stało się sklepem za rogiem, a media społecznościowe pogawędką przy kawie. Dlatego nie można stać w miejscu i trzymać się kurczowo tych samych mediów, kampanii reklamowych czy elementów strony. Dopiero wychodząc naprzeciw obecnym oczekiwaniom odbiorców i spotykając się z nimi w miejscu, gdzie przebywają codziennie, a nie tylko przez chwilę, można nawiązać z nimi relacje.