Podsumowanie roku 2021 w SEO – jakie trendy faktycznie się sprawdziły?

Końcówka roku to zawsze czas podsumowań. W wypadku działań związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją to pora na podanie informacji o tym, które przewidywania się sprawdziły. Zwykle na przełomie lat określa się różne trendy, które mają zawładnąć SEO, jednak nie wszystkie się sprawdzają, a nawet w międzyczasie może się okazać, że eksperci nie przewidzieli, że konkretne zdarzenie będzie miało wpływ na branżę e-commerce. Niemniej warto znać z wyprzedzeniem przewidywania, aby według nich, móc wprowadzić korzystne zmiany. I również dobrze jest wiedzieć, które rekomendacje z roku poprzedniego naprawdę miały moc sprawczą.

Prognozy, które podawali eksperci

Aby móc odnieść się do tego, co zadziałało lub nas zaskoczyło, warto wiedzieć, co w ogóle miało być trendy. Choć podsumowanie działań, które dały efekt w różnych branżach, jest trudne, to wciąż można wymienić ogólnie zagadnienia, jakie miały potencjał, a co za tym idzie – wprowadzenie takich strategii pozycjonowania miało nam zagwarantować pojawienie się nowych klientów na stronie, a nawet wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

To miało przynieść efekty w 2021 roku:

  • jakość treści ponad ich ilość,
  • wyszukiwanie głosowe,
  • wideomarketing,
  • ułatwienia dla urządzeń mobilnych,
  • analityka i budowanie strategii opartej o dane.

Pozostaje jednak pytanie, czy prognoza się sprawdziła. Niektóre elementy odegrały faktycznie znaczną rolę w pracy nad SEO, ale inne niekoniecznie wniosły coś do naszych działań.

Jakość trzeba poprawiać ciągle

Praca nad treściami wysokiej jakości to w zasadzie nic nowego. Od wielu lat choćby Google wprowadza zmiany w swoich algorytmach, aby te premiowały strony z treściami przydatnymi dla internautów. Można więc powiedzieć, że trend dotyczący prowadzenia content marketingu pod kątem jakościowym, a nie ilościowym, się sprawdził.

Jednak nie został on wprowadzony w 2021 roku. Jego działanie można było zobaczyć wielokrotnie w latach ubiegłych. W początkowej fazie rozwoju internetu można było w nim znaleźć skąpe informacje na interesujące tematy, ale obecnie treść nas w zasadzie zalewa. Dlatego trudno jest znaleźć coś sensownego. Wyszukiwarki internetowe mają więc za zadanie przedstawić nam takie treści, które odpowiadają na wpisaną przez nas frazę, a jednocześnie muszą być wysokiej jakości, aby nas jako użytkowników zadowoliły. I tak będzie każdego roku. Z całą pewnością można stwierdzić, że nie tylko w 2021 roku jakość była naszym pierwszoplanowym zadaniem, ale i w kolejnych latach tak będzie.

A co z wyszukiwaniem głosowym?

Ten trend nieco zmienił przewidywany kierunek. Jeszcze dwa lata temu niektórzy eksperci przewidywali, że taka metoda wyszukiwania do 2025 roku zawładnie internetem. I tak też jest, ale nie od razu Rzym zbudowano. Okazuje się, że w krajach, w których popularne są urządzenia AI aktywowane głosem, taka metoda świetnie się przyjęła. Dlatego można powiedzieć, że ten trend sprawdził się, ale np. w USA, gdzie do wspominanego roku 2025 aż 75% gospodarstw domowych ma mieć takie urządzenie i z niego korzystać. Ogólne dane mówią, że już ok. 40% dorosłych korzysta z wyszukiwania w ten sposób, z czego wyszukiwania głosowe w Google to aż 20% wszystkich wyszukiwań. Wciąż jest tu pole do rozwoju i usprawniania stron pod kątem wyszukiwania głosem.

W Polsce wyszukiwanie głosowe nie jest jeszcze aż tak popularne – poza urządzeniami z androidem niewielu asystentów głosowych mówi po polsku albo ma wystarczające integracje z urządzeniami SMART, żeby było warto w nie inwestować. Mimo wszystko wraz z rozwojem technologicznym i lokalizacją asystentów głosowych sytuacja ta również w Polsce będzie się polepszać.

Wideomarketing to strzał w 10!

Choć od lat korzystamy z YouTube’a, aby oglądać różne wideo, do tej pory nie wykorzystaliśmy potencjału takich reklam. Wideomarketing nie musi opierać się o długie dedykowane filmy promujące markę czy produkt. A nawet – nie powinien. Na YouTubie, Instagramie i TikToku królują wzmianki.

W jednym dłuższym filmiku na YT dodawane są wzmianki o markach czy produktach. Może to być krótka recenzja albo pokazanie, jak to działa. I jest to skuteczne. Nikomu nie chcę się oglądać godzinnego filmu. Chcemy wiedzieć, co to jest, jak działa i ile kosztuje, możliwie najszybciej.

Instagram również próbuje wdrażać różne opcje. Najnowszą aktualizacją dostępną w Polsce są Rolki. Krótkie filmiki, które tworzą influencerzy, są chętnie oglądane. A co ważniejsze – są coraz lepszej jakości. Części z nich wygląda bardzo profesjonalnie, a to zachęca konsumentów do skorzystania z nienachalnej reklamy.

A co można powiedzieć o TikToku? Jeśli to nie jest najlepsze miejsce do wideomarketingu, to gdzie ono jest? Wiralowe tiktoki mają miliony odsłon! Mogą być zabawne albo pouczające. I wcale nie muszą wyglądać jak film sponsorowany. A nawet lepiej, jeśli tak nie wyglądają. Oddziałują podświadomie na chęć zakupu. Niektóre sklepy, jak choćby Amazon, w swoich ofertach dodają nawet do nazwy produktu dopisek „TikTok made me buy it”. Tworzenie treści wideo jest zdecydowanie opłacalne i w kolejnym roku również takie będzie.

tik tok made me buy it

Urządzenia mobilne przejęły internet

Już na początku 2021 roku podczas analizy danych zebranych przez narzędzie AdWords zauważono, że w niektórych krajach, np. USA i Japonii, jest więcej wyszukiwań mobilnych niż na komputerze. Dlatego zaczęto poprawiać strony, a nawet budować je od podstaw pod urządzenia mobilne. Coraz więcej sklepów internetowych wypuszcza też aplikacje, które mają ułatwić konsumentom zakupy. I tu można powiedzieć, że przewidywania ekspertów się sprawdziły. Korzystanie ze smartfona czy tabletu jest wygodniejsze niż szukanie czegoś na komputerze.

Również w Polsce ruch sklepowy generowany jest w przeszło 60-70% przez urządzenia mobilne, w niektórych branżach ten procent jest jeszcze wyższy. Widać również coraz większe skupienie na aplikacjach mobilnych jako alternatywie albo nawet preferowanej wersji zakupów mobilnych. Zatem i Polska nie odstaje bardzo od światowych trendów w tym zakresie.

Analiza i strategia

I tutaj nie można odmówić spełnienia się zapowiedzi. Budowanie solidnej strategii i zaplanowanie działań nigdy nie było tak potrzebne. Dzięki temu można prowadzić działania na szeroką skalę albo na bardzo wąską. Dotrzemy do potencjalnych klientów bez marnowania sił i środków na działania skierowane do wszystkich, czyli do nikogo.

Choć od dawna prowadzi się analizy ekonomiczne i marketingowe, to nie zawsze przekładano je na realne działania, zwłaszcza na polu SEO. Często traktowano je jako wyznacznik tego, czy dana metoda zadziałała i np. ściągnęła ruch na stronę. Jednak teraz dzięki danym możemy operować wieloma narzędziami w konkretny sposób. Nie tracimy czasu ani środków i jeszcze skuteczniej docieramy do osób, które mogą zostać naszym klientem.

Jak rozpoznać trendy, które mają szanse się wybić?

Jest to bardzo ważne pytanie, zwłaszcza gdy nadciąga nowy rok i pojawiają się kolejne przewidywania, a nawet niektórzy eksperci mogą ręczyć, że ich teoria się sprawdzi tym razem. Niestety nawet najlepsze przewidywania, bazujące na twardych dowodach, mogą się nie sprawdzić. Dlatego właśnie nazywamy je jedynie prognozami czy sugestiami. Warto je wykorzystać, ale należy również pamiętać, że SEO to praca ciągła. Jeden wprowadzony trend może zmienić dużo albo i nic. Nie jesteśmy w stanie za to ręczyć.